زایمان طبیعی بهتره یا سزارین ؟

زایمان طبیعی بهتره یا سزارین ؟

زایمان طبیعی بهتره یا سزارین :

سوالی که همیشه زن مامانای باردار رو درگیر میکنه اینه که  زایمان طبیعی بهتره یا سزارین. زایمان به دو صورت طبیعی و سزارین انجام میشه. در زایمان طبیعی بدون انجام عمل جراحی نوزاد به دنیا میاد و در سزارین عمل جراحی لازمه، اکثر زنان به خاطر ترسی که دارن زایمان سزارین رو انتخاب میکنن. در بین صحبت‌های مربوط به زایمان، بحث‌های زیادی در رابطه به اینکه زایمان طبیعی بهتره یا سزارین وجود داره. قرن‌هاست که زایمان طبیعی به عنوان یک فرآیند طبیعی مورد استفاده قرار گرفته و دارای فواید زیادیه، چرا که هم عوارض کمتری داره و هم خطر عفونت در اون کمتره. در شرایط خاصی که نوزاد زودتر به دنیا میاد یا وقتی مادر شرایط خاص پزشکی داره زایمان سزارین مفیده. هردو زایمان مزایا و معایب خاص خودش رو داره. سلامت و ایمنی مادر و نوزاد بحثیه که باعث انتخاب مناسب در جهت زایمان میشه.

 

آشنایی با مزایای زایمان طبیعی :

زنان بارداری که در آستانه مادر شدن هستن مایلند که بدونن زایمان طبیعی بهتره یا سزارین. در زایمان طبیعی روند بهبودی سریع‌تره. در روش طبیعی مادر 24 تا 48 ساعت در بیمارستان میمونه. در این زایمان حال عمومی مادر خوبه و میتونه از کودکش بدون مشکل مراقبت کنه و زودتر به کودک خود شیر بده. همچنین مادر و کودک بعد از زایمان تماس پوستی دارن و شیر‌دهی سریع شروع میشه. مایع‌های داخل ریه نوزاد در روش طبیعی زودتر خارج میشه و همین باعث میشه عملکرد تنفسی بهتر انجام بشه در این نوع زایمان نوزاد باکتری‌های مفید رو دریافت میکنه که باعث میشه عملکرد سیستم ایمنی و روده نوزاد بهتر بشه.

آشنایی با مزایای زایمان سزارین :

مهمترین مزیت سزارین پیش‌بینی تاریخ زایمانه و همین باعث میشه که مادر بتونه برنامه‌ریزی کنه. مزیت دیگه اینه که دردی حین زایمان احساس نمیشه. خطرات احتمالی برای مادر و نوزاد در این زایمان بسیار کمه، ولی از عوارض اون اینه که مادر باید مدتی در بیمارستان تحت مراقبت باشه. زمان بهبودی در این زایمان نسبت به طبیعی بیشتره، چون ناحیه‌ای که برای زایمان برش زده میشه، ماه‌ها طول میکشه تا بهبودی کامل پیدا کنه و گاهی‌اوقات این ناحیه دچار عفونت میشه. در زایمان‌های بعدی احتمال پارگی این ناحیه وجود داره. این نوع زایمان سه برابر زایمان طبیعی عارضه داره.

 

نظر متخصصین زنان درباره زایمان طبیعی بهتره یا سزارین :

از جمله سوالات متداول خانم‌های باردار از متخصصین اینه که زایمان طبیعی بهتره یا سزارین، و گزینه پیشنهادی اونا چیه. البته نمیشه گفت کدوم زایمان بهتره چون باید همه جوانب برای سلامتی مادر و نوزاد رو در نظر گرفت. اگر شرایط مادر و نوزاد در حالت ایده‌آل باشه زایمان طبیعی پیشنهاد میشه ولی این به اون معنی نیست که عمل سزارین مزایایی برای مادر نداره، و بیشتر برای اینه که عارضه زایمان طبیعی کمتره. پزشک متخصص زنان در ابتدا شرایط مادر باردار رو در نظر میگیره و بعد نوع زایمان رو پیشنهاد میکنه. مثلا مادری که دچار فشار خون بالا یا دیابت باشه و شرایط نرمالی نداشته باشه زایمان سزارین رو براش در نظر میگیرن.

برای زنان با عارضه دیسک کمر زایمان طبیعی بهتره یا سزارین :

خانم‌هایی که به عارضه دیسک کمر مبتلا هستن، مایلند بدونن زایمان طبیعی بهتره یا سزارین. دیسک کمر گاهی با دارو و گاهی با جراحی درمان میشه. اگه با استراحت و ورزش کردن و یا پیروی از یه سری دستورالعمل‌ها برای درست کار کردن دیسک بهتر بشه، خانم مبتلا به این عارضه میتونه باردار بشه. توصیه میشه که قبل از بهبودی دیسک کمر خانمی باردار نشه چرا که ممکنه برای درمان دیسک نیاز به جراحی بشه و یا داروی خاصی برای درمان نیاز بشه که در صورت بارداری نمیشه هیچ اقدامی انجام داد. بر‌اساس نظریات علمی و معتبرترین منابع برای فتق دیسک کمر زایمان طبیعی بهتره. ولی گاهی متخصصین صلاح رو در بی‌حسی و عمل سزارین میدونن که باید خیلی با‌ احتیاط انجام بشه چون تزریق بی‌حسی در ناحیه کمر باعث ایجاد خطراتی برای فردی که مبتلا به دیسکه میشه.

 

باور‌های غلط در مورد زایمان طبیعی :

  • افتادگی رحم : افتادگی رحم در صورتیه که رحم از حالت طبیعی خودش به داخل واژن به پایین بیاد و عمل اصلی اون استعداد ژنتیکی فرده و زایمان طبیعی هیچ نقشی در اون نداره.
  • خطر فورسیس : فقط 10 درصد از زنان در زایمان نیاز به وکیوم یا فورسیس دارن، که با وجود متخصص ماهر هیچ خطری وجود نداره.

پاسخ دهید