چگونه ماساژ رفلکسولوژی انجام دهیم؟

چگونه ماساژ رفلکسولوژی انجام دهیم؟

. رفلکسولوژی نوعی ماساژ تخصصی است که بر روی «نقاط بازتابی» خاص در پا‌ها یا دستان شما تمرکز دارد. تئوری رفلکسولوژی این است که هر یک از این نقاط مربوط به قسمت خاصی از بدن شما است. ماساژ دادن آن نقاط رفلکس استرس را کاهش می‌دهد و تنش را در قسمت مربوطه بدن کاهش می‌دهد. هدف این است که با کاهش تنش در نهایت راهی را برای بدن باز کنید تا خود را درمان کند. با درک اولیه از نقاط رفلکس و روش‌های ماساژ می‌توانید خود یا شخص دیگری را با ماساژ رفلکسولوژی درمان کنید.

1-از دست‌ها کمک بگیرید:

از شخصی که ماساژ می‌دهید بخواهید یک دستش را جلوی او دراز کند و کف دستش رو به زمین باشد. انگشتان را به سمت سقف بلند کنید و بازو را صاف نگه دارید. سپس از آن‌ها بخواهید با دست دیگر خود را به سمت بالا بکشند تا به آرامی انگشتان خود را به سمت عقب بکشند و مچ دست خود را دراز کنند. بتا شماره 3 نگه‌دارید و سپس ر‌ها کنید. این کار را با بازوی دیگر تکرار کنید. همین کشش را با انگشتان به سمت پایین به سمت زمین انجام دهید. این باعث کشش سمت دیگر بازو و مچ دست می‌شود. برخی از انگشتان ممکن است راحت‌تر از دیگران خم شوند و این اشکالی ندارد.

2-از حوله گرم استفاده کنید:

یک حوله را با آب گرم مرطوب کنید و آن را دور دستی که می‌خواهید ماساژ دهید بپیچید. حوله را به آرامی در دست فشار دهید تا گرما جذب شود، سپس آن را باز کنید و دست را با حوله خشک خشک کنید. حوله گرم را بیش از یک دقیقه یا بیشتر دور دست نگذارید.

3-برای کاهش تنش ستون فقرات هنگام ماساژ از انگشت شست کمک بگیرید:

خط ستون فقرات دست از نوک شست به سمت پایین دست و تا پایه در مرکز مچ امتداد دارد. هنگام ماساژ دادن این خط از انگشت شست خود برای فشار دادن به پوست استفاده کنید.

4-روی سینوس‌ها، سر و گردن کار کنید:

نوک هر انگشت با نقاط بازتابی سینوس‌ها مطابقت دارد. انگشت شست خود را به نوک هر انگشت فشار دهید، از انگشت صورتی شروع کنید و از هر انگشت به سمت شست حرکت کنید. قبل از اینکه به انگشت بعدی بروید حدود 5 ثانیه را به ماساژ دادن هر انگشت اختصاص دهید. وقتی نوک انگشتان را تمام کردید به قسمت پایین انگشت زیر مفصل دوم بروید و همین روند را تکرار کنید تا نقاط رفلکس مرتبط با گردن را ماساژ دهید.

5-سراغ خط دیافراگم بروید:

در حالی که دست را با یکی از دستان خود نگه داشته‌اید انگشت شست خود را به خط درست زیر بند انگشت فشار دهید و تا انتها از کف دست حرکت کنید. شما همچنین می‌توانید هر دو انگشت شست را به مرکز کف دست فشار دهید و در امتداد خط به سمت بیرون حرکت کنید. انگشت شست خود را در مرکز کف دست بچرخانید تا انگشت شست خود را زیر خط دیافراگم “قلاب” کنید و به مدت 5 تا 10 ثانیه به صورت ضربان به کف دست فشار دهید. به گفته رفلکسولوژیست‌ها ماساژ خط دیافراگم به کاهش تنش در عضله دیافراگم کمک می‌کند.

6-از شست برای ماساژ کف دست کمک بگیرید:

با استفاده از انگشتان خود در سمت دیگر دست برای تعادل و ثبات انگشت شست خود را به آرامی روی کف دست رد کنید و به آرامی اما محکم به دست فشار دهید. اگر شخص دیگری را ماساژ می‌دهید می‌توانید با هر دو انگشت شست در مرکز کف دست شروع کنید و به تدریج آن‌ها را به سمت لبه دست بیرون ببرید.

7-به سایر نقاط بدن هنگام ماساژ توجه کنید:

ماساژ دادن دست دیگر به شما این امکان را می‌دهد که به نقاط رفلکس مربوط به طرف دیگر بدن ضربه بزنید. همانند دست اول آهسته پیش بروید و به مناطقی که تنش بیشتری دارند توجه بیشتری کنید. این‌ایده خوبی است که هنگام کار چشمان خود را ببندید تا بتوانید کاملاً تمرکز کنید.

8-در آخر دست‌ها را به آرامی ماساژ دهید:

از روغن‌های گیاهی می‌توانید برای ماساژ پایانی دست‌ها استفاده کنید. ممکن است انگشتان را به آرامی تکان دهید تا کمی شل شوند. اگر یک واحد پارافین دارید ممکن است ماساژ را با غوطه وری موم داغ به پایان برسانید.

پاسخ دهید