لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت ؟

لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت؟

لبخند زیبا یکی از مولفه‌های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و اعتماد به نفس‌تان دارد و در عین‌حال، شما را جذاب‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد. اما اگر به‌دلیل فضای زیاد یا ناهمواری بین دندان‌هایتان در لبخند زدن احساس راحتی نمی‌کنید، باید به شما مژده بدهیم که این موضوع، دیگر یک مشکل لاینحل نیست!
دندانپزشکی زیبایی مدرن، به شما کمک می‌کند در حین معاشرت با دیگران از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرید. کامپوزیت ونیر و لمینت دندان از روش‌های دندانپزشکی زیبایی پیشرفته هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید دندان‌هایی سفید و مرواریدی داشته‌باشید. با این‌وجود، افراد زیادی هستند که می‌خواهند بدانند لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت و این‌که 
ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟ در ادامه به توضیحات مفصلی دراین‌باره خواهیم پرداخت.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، پوسته‌ای نازک است که براساس نیاز فرد و باتوجه به رنگ دندان‌های طبیعی طراحی می‌شود. این پوسته‌ها به‌منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. لمینت‌های ساخته‌شده از لایه‌های نازک چینی، جایگزین مینای دندان طبیعی می‌شوند. برخلاف تصور عموم، برای ساخت لمینت‌های چینی، همیشه نیاز به تراشیدن دندان نیست و درصورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک، کافی است دندان‌ها برای جاسازی لمینت‌ها، آماده‌سازی شوند. البته در کنار جنبه زیبایی، عملکرد صحیح لمینت نیز مهم است و چسباندن صحیح و قوی آن به دندان طبیعی، ضروری است و مهارت دندانپزشک را می‌طلبد.

کامپوزیت دندان چیست؟

حفظ لبخند زیبا، چیزی بیش از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه است. متأسفانه، حتی با مراقبت کامل در خانه، باز هم دندان‌های شما ممکن است به‌علت پوسیدگی، شلوغی یا سایر مسائل، چندان زیبا به‌نظر نرسند. بنابراین، باید به این مساله فکر کنید که برای اصلاح یا کاهش این مشکلات، باید به‌دنبال راه تازه‌ای مانند کامپوزیت باشید یا خیر!؟ اما ونیر کامپوزیت‌های دندانی واقعاً چه هستند؟ کامپوزیت دندان، مخلوطی از رزین یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک است و به‌دلیل پایداری و ایمنی آن در روش‌های دندانپزشکی – از جمله پر کردن حفره‌ها، ترمیم و زیبایی – به شهرت و محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است.

برخلاف پرکننده‌های فلزی، می‌توان کامپوزیت را تقریباً به‌طور هماهنگ با رنگ سایه دندان بیمار تطبیق داد، به‌طوری‌که پس از قرار گرفتن، تقریباً از دندان واقعی، غیرقابل تشخیص باشد. از کامپوزیت دندان، معمولا برای پرکردن حفره‌ها استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ‌یافته یا بدشکل نیز به‌کار رود. کامپوزیت، به‌صورت لایه‌ای روی دندان اجرا می‌شود. سپس با نور مخصوصی که برای سفت شدن روکش‌ها به‌کار می‌رود، محکم شده و شکل داده می‌شود. بعد از آن دندانپزشک کامپوزیت را صیقل می‌دهد تا با دندان‌های دیگر هماهنگی پیدا کند. درمجموع، کامپوزیت از ساختار طبیعی دندان پشتیبانی و به محافظت از دندان در برابر ترک، شکستگی و تغییرات دما (در مورد دندان‌های حساس) کمک می‌کند. اما سوالی که از ما می‌پرسند این است که لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت؟ در ادامه به این سوال، پاسخ خواهیم داد.

کاربردهای لمینت و کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر و لمینت در موارد زیر بسیار کاربردی و موثر هستند:

  • اصلاح دندان‌های کج یا بدشکل
  • ترمیم دندان‌های شکسته
  • دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ‌داده وقتی که سفیدکننده دندان جواب نمی‌دهد.
  • دندان‌هایی که در اثر سایش کوتاه شده‌اند.
  • دندان‌هایی که خیلی از هم فاصله دارند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

کامپوزیت، نوعی رزین است که به‌طور مستقیم به سطح خارجی دندان اضافه و روی دندان، اصلاح می‌شود. از این روش درمانی برای اصلاح بی‌نظمی‌های جزئی تا متوسط یا روشن کردن رنگ دندان‌ها و بستن فاصله بین دندان‌ها (دیاستم) استفاده می‌شود. لمینت‌های سرامیکی یک پوسته نازک با حداکثر قطر یک میلی‌متر هستند که از سرامیک خالص ساخته شده‌اند. لمینت سرامیکی پس از تراشیدن دندان و قالب‌گیری با چسب مخصوص به جلوی دندان چسبانده می‌شود.

مهارت دندانپزشک در طول عمر لمینت و کامپوزیت و پاسخ به این‌که لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت ، بسیار اهمیت دارد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی به دندانپزشک متخصص زیبایی دندان مراجعه کنید. اما درصورت رعایت بهداشت و مراقبت از لمینت سرامیکی، طول عمر آن 10 الی 15 سال و طول عمر ونیر کامپوزیت نیز درصورت مراقبت مناسب 5 الی 7 سال خواهد بود.

در بی‌نظمی‌های جزئی دندان که نیازی به تراشیدن زیاد مینا ندارند، از ونیرهای کامپوزیت برای درخشان کردن دندان‌ها یا تغییر شکل آن‌ها استفاده می‌شود اما در بی‌نظمی‌های شدیدتر از لمینت سرامیکی و در بی‌نظمی‌های بسیار شدید از درمان ارتودنسی استفاده می‌شود.

قیمت لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟ هم یکی از سوالات رایج بیماران است. اول از همه باید اشاره کنیم که هزینه لمینت بیشتر از کامپوزیت است و تعرفه آن باتوجه به متخصص یا عمومی بودن دندانپزشک، نوع سرامیک مصرفی، هزینه لابراتوار سازنده لمینت، مهارت دندانپزشک و نوع چسب مصرفی، بازه قیمتی متفاوتی دارد. البته هزینه لمینت یا کامپوزیت، به تعداد دندان‌هایی که باید روکش شوند، نیز بستگی دارد.

چه کسانی می‌توانند دندان‌های خود را لمینت یا کامپوزیت کنند؟

قبل از این‌که به این سوال پاسخ دهیم که لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت، بهتر است به این موضوع بپردازیم که آیا شما کاندیدای مناسبی برای روکش دندان هستید؟ یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این دو روش، بستن شکاف بین دندانی یا دیاستما است. گاهی فاصله بین دندان‌ها ممکن است خیلی کم یا زیاد باشد. در بیشتر موارد، دیاستم بین دندان‌ها را می‌توان با افزودن کامپوزیت به یک طرف دندان، بست. اما گاهی اوقات به‌دلیل موقعیت دندان‌ها نسبت‌به یکدیگر و اندازه اصلی دندان‌ها، نمی‌توان تنها با افزودن ونیر کامپوزیت به یک طرف دندان، شکاف را به گونه‌ای پر کرد که زیبا شود. در این شرایط ممکن است نیاز به پیش‌درمانی‌هایی مانند استفاده از بریس باشد تا نسبت طلایی این دندان‌ها نسبت به دندان‌های مجاور حفظ شود و سپس اقدام به کاشت لمینت یا کامپوزیت شود.

مزایای لمینت دندان

  • روشن کردن رنگ دندان‌ها
  • تغییر شکل دندان‌ها
  • منظم کردن دندان‌های نامرتب
  • درمان بدشکلی فک با لمینت: ناهنجاری‌های فک معمولاً نیاز به ارتودنسی و حتی جراحی ارتودنسی (یعنی ترکیبی از درمان‌های ارتودنسی و جراحی فک) دارند اما در موارد بسیار کمی که ناهنجاری جزئی باشد، می‌توان آن را با لمینت کامپوزیت یا سرامیکی اصلاح کرد.
  • لمینت‌ها به‌طور متوسط ​​10 تا 15 سال دوام می‌آورند و عمری نسبتا طولانی دارند.
  • لمینت‌ها یک راه حل درمانی مناسب برای ساییدگی مینای دندان، شکستگی، نقص ژنتیکی و ناهمواری دندان‌ها ارائه می‌دهند.

مزایای ونیرهای کامپوزیت

  • ونیرهای کامپوزیت مزایای زیادی نسبت به لمینت دارند که مهم‌ترین آن‌ها هزینه است. به‌طور متوسط، لمینت‌ها دو برابر گران‌تر از کامپوزیت‌ها هستند و باتوجه به این‌که تحت پوشش بیمه نیستند، باید خودتان این هزینه را متقبل شوید.
  • ونیرهای کامپوزیت را اغلب می‌توان در یک جلسه تکمیل کرد. دندانپزشک، دندان‌های شما را برای تست رزین آماده می‌کند و سپس روکش‌ها را مستقیماً روی دندان‌های شما تراش می‌دهد. سپس رزین با استفاده از نور شدید سخت و در نهایت صیقلی می‌شود.
  • ونیرهای کامپوزیت، به‌جای تولید در لابراتوار، روی دندان‌های شما اجرا و فرم‌دهی می‌شوند. بنابراین روش کامپوزیت بسیار کم‌تهاجمی و به‌طور قابل توجهی سریع است.
  • مسلماً بزرگ‌ترین مزیتی که ونیرهای کامپوزیت نسبت به پرسلن لمینت دارند، برگشت‌پذیری است، یعنی درصورت نیاز، قابل ترمیم و جایگزینی هستند.

لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت؟

برای پاسخ به این سوال که لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت، ابتدا باید به سه سوال دیگر جواب داده شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

کدام روکش‌ها طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند؟

روکش‌های دندان به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند اما لمینت‌ها دارای پوشش طبیعی‌تری هستند، چون مواد سرامیکی، نور را به روشی بسیار مشابه با مینای دندان منعکس می‌کنند.

کدام یک برای مشکلات شدیدتر دندان مناسب هستند؟

اگر دندان‌های شما به شدت لکه‌دار، آسیب‌دیده، نامرتب یا دارای فاصله زیاد باشند، ممکن است دندانپزشک لمینت را توصیه کند. ونیرهای کامپوزیت برای مشکلات خفیف تا متوسط، مناسب‌تر هستند.

کدام‌یک قوی‌تر هستند؟

لمینت‌ها بسیار قوی‌تر از رزین‌های کامپوزیت هستند، اما با این‌حال، آن‌ها را نمی‌توان مانند ونیرهای کامپوزیت ترمیم کرد. اگر پرسلن لمینت آسیب ببیند، باید تعویض شود که می‌تواند نسبتاً پرهزینه باشد.

بنابراین، اگر به فکر روکش دندان هستید، مهم است که ابتدا سوالات بالا را در نظر بگیرید و سپس انتخاب کنید که کدام روش برای شما ارزش بیشتری دارد؟ اکثر دندانپزشکان بر این موضوع، توافق نظر دارند که لمینت‌ها طبیعی‌ترین و زیباترین مدل دندان را ارائه می‌دهند. لمینت دارای کیفیت شفافی است که کاملاً شبیه مینای دندان است و به‌دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می‌شود، در برابر لکه و لب‌پریدگی بسیار مقاوم است. ازسوی‌دیگر، ونیرهای کامپوزیت، متخلخل‌تر و مستعد لک هستند و ممکن است بعد از کاشت کامپوزیت، نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته‌باشید و از مصرف برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید. کامپوزیت همچنین باید کاملا صیقل داده شود و حتی پس از صیقلی شدن هم قابل مقایسه با لمینت نیست.

سخن پایانی

روکش‌های لمینت و کامپوزیت، مواد نازک، ویفری، هم‌رنگ دندان و سفارشی هستند که به قسمت جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند و نواقص دندان را می‌پوشانند. تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام تکنیک برای شما مناسب است، به مجموعه‌ای از معیارهای متفاوت بستگی دارد اما در پاسخ به این‌که لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت، باید بگوییم که لمینت به لحاظ زیبایی، طبیعی بودن، ماندگاری و مقاومت در رده بالاتری نسبت به کامپوزیت قرار دارد. شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در بهترین کلینیک دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید