قاعدگی بعد از زایمان به چه صورت خواهد بود؟

قاعدگی بعد از زایمان به چه صورت خواهد بود؟

یکی از مزایای بارداری این است که نه ماه یا بیشتر قاعدگی نخواهید داشت اما بعد از تولد نوزاد دوره قاعدگی شما به حالت اولیه برمی گردد. اگر به کودک خود شیر می دهید ممکن است ماه های زیادی را بدون قاعدگی تجربه کنید به خصوص اگر به طور دائمی شیر می دهید. در حالی که تعیین زمان با اطمینان غیرممکن است اولین دوره پس از زایمان شما ممکن است به رژیم شیردهی شما بستگی داشته باشد. زنانی که به طور انحصاری و مکرر شیر می دهند در بیشتر موارد تخمک گذاری نمی کنند و اگر تخمک گذاری ندارید احتمالا پریود نمی شوید. (هر چند شما هنوز هم می توانید در دوران شیردهی و قبل از بازگشت پریود باردار شوید. در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح داده شده است.). به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

اگر شیر نمی دهید ممکن است قاعدگی شما به محض چهار هفته پس از زایمان به اول برگردد اگرچه این معمول نیست اما امکان پذیر است. اکثر مادران تازه وارد تا هفته 24 پس از زایمان به قاعدگی اولیه خود باز می گردند. اگر به طور انحصاری شیر می دهید احتمالاً نسبت به سایر مادران تازه وارد مدت زمان بیشتری از چرخه ماهیانه خود خواهید داشت. به دنبال شروع مجدد چرخه خود در سه تا شش ماه باشید. گفته می شود تنوع زیادی وجود دارد. برای زنانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌کنند شش هفته پس از زایمان یا یک سال یا بیشتر بعد از زایمان کاملاً طبیعی است. اگر مدتی شیر می دهید ممکن است زودتر شاهد بازگشت قاعدگی خود باشید.

آیا اولین دوره قاعدگی بعد از زایمان سنگین خواهد بود؟

به طور خلاصه هیچ الگوی معمولی برای اولین قاعدگی پس از بچه دار شدن وجود ندارد. برخی از زنان ممکن است پریودهای سنگین و دردناکی داشته باشند. بسیاری از زنان متوجه می شوند که اولین قاعدگی آنها بعد از زایمان لخته های خون بیشتری دارد. شما می توانید پس از گذشت 4 تا 6 هفته از زایمان و با نظر پزشک از تامپون استفاده کنید.

آیا می توانید قبل از اولین قاعدگی پس از زایمان باردار شوید؟

حتی قبل از شروع مجدد قاعدگی می توانید دوباره باردار شوید. این به این دلیل است که تخمک گذاری قبل از قاعدگی در چرخه ماهانه است. به محض شروع دوباره رابطه جنسی از روش های کنترل بارداری استفاده کنید. استفاده از قرص ضدبارداری در دوران شیردهی بی خطر است. اما به خاطر داشته باشید که نیازهای پیشگیری از بارداری شما ممکن است تغییر کرده باشد. به عنوان مثال اگر قبل از بارداری از دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم استفاده کرده اید باید برای گذاشتن مجدد به پزشک زنان مراجعه کنید زیرا ممکن است دهانه رحم شما دیگر به همان اندازه نباشد. ممکن است شش هفته پس از تولد کودک طول بکشد تا دهانه رحم شما به حالت عادی بازگردد. از آنجایی که استروژن می‌تواند باعث کاهش شیر مادر شود روش‌های کنترل بارداری حاوی این هورمون تا زمانی که شیردهی به خوبی تثبیت نشده باشد حدود شش هفته پس از زایمان توصیه نمی‌شود.

لوچیا چیست؟

خونریزی شدید بعد از زایمان را با پریود اشتباه نگیرید. بدن شما هنوز خون، بافت و مخاطی را که در دوران بارداری روی رحم شما پوشانده بود می‌ریزد که به آن لوچیا می گویند و با پریود شما یکی نیست. لوچیا با رنگ قرمز روشن شروع می شود و اغلب حاوی لخته های خون زیادی است. جریان به مدت سه تا 10 روز پس از زایمان سنگین خواهد بود. همانطور که از بین می رود رنگ از قرمز به صورتی تا قهوه ای و سپس یک رنگ سفید مایل به زرد تغییر می کند. خونریزی خفیف می تواند برای یک ماه یا بیشتر ادامه یابد پس بنابراین نوار بهداشتی را در دسترس داشته باشید. به هر حال مادرانی که سزارین می‌کنند ممکن است نسبت به زنانی که زایمان طبیعی دارند لوشیای کمتری داشته باشند. نوع خطرناکی از خونریزی که می تواند تا 12 هفته پس از زایمان رخ دهد شامل:

-تاری دید

-لرز

-پوست لطیف

-ضربان قلب تند

-سرگیجه، غش یا گیجی

-حالت تهوع

آیا پریودهای نامنظم بعد از زایمان طبیعی است؟

هیچ تضمینی در مورد پریود بعد از بارداری وجود ندارد. ممکن است یک دوره پریود را از دست بدهید. باز هم وضعیت شیردهی شما می تواند نقش داشته باشد. برای مثال اگر پریودتان برگشت اما هنوز شیر می دهید ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشید. با گذشت زمان عادت ماهانه شما به حالت عادی بر می گردد اما اگر قاعدگی شما برای ماه ها از بین می رود یا اگر در مورد بدن بعد از بارداری خود سوال یا نگرانی دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ دهید