فشار سینوسی چیست؟

فشار سینوسی چیست؟

در داخل سینوس‌ها غشایی وجود دارد که مخاط تولید می‌کند. مخاط به عنوان یک سیستم تصفیه عمل می‌کند که کثیفی و سایر ذرات مضر و عفونت زا را قبل از ورود به جریان خون ما جذب می‌کند. هر زمان که سیستم ایمنی در حال مبارزه با عفونت باکتریایی یا ویروس باشد سینوس‌ها ملتهب می‌شوند. التهاب سینوس باعث احساس فشار در پیشانی، اطراف چشم، بینی، گونه‌ها و دهان می‌شود.

چه چیزی باعث فشار سینوسی می‌شود؟

فشار سینوسی می‌تواند ناشی از باکتری‌هایی باشد که غشای مخاطی را تحریک می‌کنند مانند عفونت یا واکنش آلرژیک.

چگونه فشار سینوسی را کاهش دهیم؟

صورت خود را بخور دهید:

استنشاق بخار مجرای سینوسی را گشاد می‌کند و مخاط  سفت  شده را نرم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد از بین برود و فشار را کاهش دهد. یک کاسه شیشه ای را با آب داغ پر کنید، یک حوله را روی سر خود بگذارید و عمیق نفس بکشید. از طرف دیگر اگر می‌‌خواهید فشار سینوسی را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود بگنجانید یک دوش آب گرم بگیرید و در تمام طول مدت نفس عمیق بکشید.

 استفاده از محلول آب نمک یا سرم شستشو:

یک سرم آب و نمک از داروخانه بخرید یا محلولی از آب استریل، نمک و بیکینگ پودر در خانه درست کنید. مایع را عمیقاً استنشاق کنید تا سینوس‌ها از مخاط سخت شده پاک شوند.

 مایعات مصرف کنید:

کم آبی می‌تواند خشکی مجرای سینوسی را افزایش دهد که هر گونه فشار نهفته سینوسی را تشدید می‌کند. اگر از فشار سینوسی رنج می‌برید مصرف آب یا سایر مایعات گرم را افزایش دهید. این مایعات شامل:

  • چای
  • سوپ‌ها
  • آبگوشت‌ها

هنگام خواب پاها را بالا بگیرید:

اگر تا به حال دچار تورم مچ پا شده‌اید می‌دانید که قرار دادن پای خود در بالای دیوار و بالا گرفتن می‌تواند مقداری از مایع اضافی را تخلیه کند. همین کار برای کاهش فشار سینوسی نیز کارایی دارد. با بالا بردن سر خود روی بالشت قبل از خواب جریان خون را از سینوس‌ها برای تسکین تجمع مخاطی افزایش دهید تا سردرد سینوسی کمتری را تجربه کنید.

چگونه فشارهای سینوسی را درمان کنیم؟

گاهی اوقات درمان‌های خانگی نمی‌توانند موارد شدید فشار سینوسی را کاهش دهند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و با مشورت یک متخصص این درمان‌ها را دنبال کنید:

استفاده از اسپری بینی استروئیدی:

اسپری بینی استروئیدی یک هورمون طبیعی انسانی را تقلید می‌کند تا التهاب را در سراسر سینوس‌ها کاهش دهد.

 استفاده از آنتی هیستامین‌ها:

گاهی اوقات فشار سینوسی به دلیل آلرژی ایجاد می‌شود. در این صورت آنتی هیستامین‌ها بسیار مفید هستند.

 استفاده از آنتی بیوتیک‌ها:

هنگامی که باکتری‌های ایجاد کننده فشار سینوسی شما را به قدری بیمار می‌کند که نمی‌توانید کاری کنید تجویز آنتی بیوتیک‌ها ممکن است مناسب ترین درمان باشند.

پاسخ دهید