درمان ترک های پوستی بارداری

درمان ترک‌های پوستی بارداری

هیچ‌چیز به ‌اندازه بارداربودن به شما احساس یک بانوی تمام و کمال را نمی‌دهد. حتی تصورش هم لذت‌بخش است؛ یک زندگی نو، با داشتن یک کودک شاد و سالم. در طول بارداری، بدن مادر به ‌طور مداوم در حال تغییر است و تک‌تک سلول‌ها خود را برای به دنیا آوردن یک نوزاد جدید آماده می‌کنند. اما همه تغییرات در طول بارداری جذاب نیستند و برخی از آن‌ها مانند ایجاد ترک های پوستی، ممکن است از لحاظ زیبایی ظاهری، مادر را دچار نگرانی کنند.

اما خوشبختانه راه‌های بسیاری برای کاهش و درمان ترک‌های پوستی بارداری وجود دارند که هر مادری با رعایت آن‌ها می‌تواند این دوران را بدون هیچ مشکلی سپری کند و دوران شیرین بارداری را برای خود و خانواده‌اش لذت‌بخش‌تر کند.

علت ایجاد ترک‌های پوستی بارداری

ترک‌های بارداری یا استرچ مارک خطوطی هستند که معمولا در ناحیه شکم، ران، سینه، باسن، پشت بازوهای بانوان باردار به‌وجود می‌آیند. در بانوان با پوست روشن، ترک های پوستی صورتی رنگ و در بانوان با پوست تیره ناحیه تحت کشش به رنگی روشن‌تر از پوست اطراف دیده می‌شود.

این ترک‌ها که معمولا در سه ماه انتهایی بارداری بیشتر به چشم می‌آیند، به ‌مرور زمان با بزرگ­شدن شکم و در اثر کشش پوست ظاهر می‌شوند. البته پزشکان، افزایش سطح هورمون‌ها را نیز عامل دیگری برای ایجاد ترک های پوستی بارداری می‌دانند.

زیرا هورمون‌های بارداری مانند کورتیزول و استروژن، فعالیت و اثر بخشی فیبروبلاست‌ها که عامل اصلی انعطاف پوست هستند را کمتر می‌کنند. در نتیجه این موضوع،  سطح کلاژن و الاستین کاهش یافته و ترک‌های پوستی ایجاد می‌شوند.

خوشبختانه ترک­های بارداری دردناک و یا خطرناک نیستند و تنها در برخی موارد ممکن است احساس خارش در سطح پوست به‌وجود آید. با این حال روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان آن‌ها وجود دارد که اکثرشان ساده و در دسترس هستند.

چگونه ترک های پوستی را درمان کنیم؟

باید به این نکته توجه داشته باشید، بهترین راه برای کاهش ظاهر نامناسب ترک های پوستی بارداری پیشگیری از ایجاد آن‌ها قبل از ظاهرشدن است. زیرا زمانی‌که ترک­های پوستی شکل می‌گیرند، درمان آن‌ها دشوارتر خواهد شد.

بنابراین به ‌محض اینکه متوجه بارداری شدید، راه‌های زیر را برای پیشگیری و درمان استفاده کنید. مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده، 5 مورد از مهم‌ترین نکاتی است که در پیشگیری از ایجاد ترک در بارداری استفاده می‌شوند.

 1-پیروی از یک رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم اولین قدم برای پیشگیری از ایجاد ترک‌های پوستی است. البته توجه کنید که رژیم غذایی به معنای تلاش برای کم­کردن وزن نیست؛ بلکه حفظ کالری مصرفی در محدوده سالم طبق نظر پزشک است. توصیه اصلی بر مصرف میوه و سبزیجات فراوان، استفاده از غلات کامل، پروتئین و محصولات لبنی و کاهش مصرف قند و شیرینی‌ها تاکید می‌کند.

این روش باعث می‌شود که شما با افزایش وزن مازاد که نتیجه آن ایجاد ترک بر روی پوست است، مواجه نشوید.

2-نوشیدن آب فراوان

نوشیدن مقدار زیادی آب در روز به سلول‌های پوست کمک می‌کند تا خود را ترمیم کرده و ترک‌های ناشی از کشش پوست در دوران بارداری را بهبود بخشند. توصیه معمول خوردن حداقل ده تا دوازده لیوان آب در روز برای هیدراته کردن بدن است.

اما اگر نمی‌توانید این میزان را بنوشید حتما مصرف میوه‌ها  و آبمیوه را به خاطر داشته باشید. در ضمن سعی کنید نوشیدن قهوه، چای، و نوشابه را کاهش دهید؛ زیرا موجب کم آب شدن بدن می‌شوند.

3- روغنهای رطوبترسان برای ترک های پوستی بارداری

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای درمان ترک های پوستی بارداری استفاده از روغن‌های رطوبت‌رسان است. این محصولات هنگام استفاده، احساس بسیار خوبی به شما می‌دهند و در طول بارداری بدون ایجاد چربی اضافی، پوست را نرم و لطیف نگاه می‌دارند.

حتما با یک جستجوی ساده، محصولات بسیاری را می‌توانید پیدا کنید. اما شاید پیشنهاد روغن رطوبت رسان ژنوبایوتیک، که یک برند ایرانی معتبر است، کار شما را ساده‌تر کند. محصولی که علاوه بر دارا بودن روغن کانابیس، به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از پیری زودرس پوست هم محافظت می‌کند.

خاصیت ضد التهابی قوی این روغن به‌ دلیل وجود روغن آرنیکا در آن، مانع از ایجاد هر نوع حساسیت است.  خبر خوش اینکه می‌توانید با استفاده از روغن رطوبت‌رسان صورت و گردن ژنوبایوتیک، زیبایی این قسمت از بدن خود را نیز حفظ کنید.

هر چه هست، بانوی باردار میزبان مهمان کوچکی است که برای حفظ شادابی خود از این پس، باید تلاش بیشتری کند. یک فرزند است و مادرش و هزاران آرزو؛ آرزوهایی که همگی نیازمند توجه به سلامت درونی و زیبایی ظاهری است.

4-ماساژ پوست

استفاده از روغن‌های رطوبت‌رسان زمان کمی از شما می‌گیرد؛ اما اگر سعی کنید 10 دقیقه ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید، علائم ترک های پوستی بارداری در بدن شما کمتر خواهند شد. ماساژ ملایم  نواحی مستعد استرچ مارک سه مزیت اصلی دارد:

  • پوست را نرم و منعطف نگاه می‌دارد.
  • به عمق پوست فشار وارد می‌کند و ممکن است ترک های پوستی را که در حال شکل‌گیری هستند، از بین ببرد.
  • باعث هدایت بیشتر خون به نواحی موردنظر می‌شود.

برای ماساژ بهتر است روغن مخصوص را روی نوک انگشتان خود گذاشته و با فشار ملایم و حرکات دایره‌ای پوست را مالش دهید. انجام هر روزه ماساژ نتایج بسیار مطلوبی در پیشگیری و درمان ترک های پوستی بارداری خواهد داشت.

5-لایه‌برداری پوست

برای تاثیر بهتر مرطوب‌کننده‌ها یا روغن‌های رطوبت‌رسان سعی کنید هفته‌ای یک‌بار شکم، باسن، ران و سینه‌های خود را لایه‌برداری کنید. این کار، سلول‌های خشک و مرده پوست را که ممکن است مانع نفوذ کرم‌ها و روغن‌ها شوند، از بین می‌برد.

لایه‌برداری همچنین باعث رشد سلول‌های جدید پوست و در نتیجه نرمی و لطافت آن می‌شود. توجه داشته باشید که تنها لایه‌بردارهای طبیعی مانند ترکیبات جوش شیرین با عسل، آلوئه‌ورا و روغن نارگیل یا محصولاتی که فاقد مواد شیمیایی هستند را استفاده کنید. فراموش نکنید نظر پزشک خود را در این باره جویا شوید.

تعهد به سلامتی، تعهد به حفظ معجزه زندگی

نکات ذکر شده، تنها 5 نکته از بین انواع مواردی است که ممکن است به شما برای برطرف­کردن ظاهر نامناسب ترک های بارداری توصیه شود. اما در نهایت بعد از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از محصولات مراقبت از پوست و درمان ترک های پوستی بارداری مطمئن شوید که پوست خود را در معرض مواد طبیعی و نه شیمیایی قرار می‌دهید؛ آنچه به‌ ویژه در انواع محصولات ژنوبایوتیک در نظر گرفته شده است.

تعهد به سلامتی مادری که انتظار معجزه شگفت‌انگیز زندگی‌اش را می‌کشد، تنها وظیفه‌ای است که اطرافیان و مراقبان یک بانوی باردار باید به آن توجه داشته باشند. بنابراین برای حفاظت از سلامتی پوست خود در دوران بارداری، بازدید از سایت سریتا را هم به خاطر بسپارید.

پاسخ دهید