بی حسی واژن

آیا بی‌حسی واژن طبیعی است؟

بیشتر اوقات علت بی‌حسی واژن یک مشکل عصبی یا مسدود شدن جریان خون در ناحیه واژن است. تجربه بی‌حسی موقت پس از فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری غیر معمول نیست اما برخلاف تصور عمومی این فعالیت‌ها اثرات دائمی بر جای نمی‌گذارند که باید نگران آن باشید. این نوع بی‌حسی پس از استراحت از بین می‌رود. از سوی دیگر بی‌حسی طولانی‌مدت می‌تواند نشان‌ دهنده یک مشکل اساسی سلامتی مانند عفونت‌ها، تغییرات هورمونی، استرس و صدمات باشد. در ادامه برخی از مواردی که باعث بی‌حسی واژن می‌شود آورده شده است:

 استرس و تغییرات هورمونی:

در دوران یائسگی کاهش قابل توجهی در سطح استروژن وجود دارد. وقتی استروژن کمتری وجود داشته باشد دیواره‌های واژن نازک، خشک و کشسانی کمتری دارند که به آن آتروفی واژن می‌گویند. برای بسیاری از افراد آتروفی واژن می‌تواند مقاربت را دردناک کند و منجر به کاهش حس در ناحیه شود.

زایمان طبیعی:

زایمان طبیعی می‌تواند به اعصاب لگن شما کشیده یا حتی آسیب برساند. در این حین عضلات کف لگن تحت فشار قرار می‌گیرند که می‌تواند منجر به کاهش جریان خون، آتروفی واژن و از دست دادن حس شود. این امر مخصوصاً اگر نوزاد تپلی به دنیا بیاورید صادق است. خبر خوب این است که کشیدگی واژن به دلیل زایمان طبیعی معمولاً با گذشت زمان برطرف می‌شود زیرا اعصاب بازسازی می‌شوند و جریان خون بهبود می‌یابد.

بیماری‌های التهابی:

بیماری‌های التهابی مانند لوپوس و مولتیپل اسکلروزیس می‌توانند با ایجاد التهاب اعصاب به بدن آسیب برسانند. این ممکن است منجر به بی‌حسی واژن شود. به عنوان مثال افراد مبتلا به لوپوس ممکن است از پدیده رینود رنج ببرند یعنی وضعیتی که در آن نواحی بدن مانند انگشتان دست و پا در پاسخ به محرک‌هایی مانند سرما و استرس احساس بی‌حسی و خنکی می‌کنند. این زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌هایی که خون را به پوست می‌رسانند بیش از حد منقبض می‌شوند و جریان خون را در آن ناحیه محدود می‌کنند.

آسیب‌های کمر یا اختلالات ستون فقرات:

آسیب‌های کمر مانند فتق دیسک می‌تواند منجر به اعصابی شود که در انتهای تحتانی نخاع فشرده می‌شوند. در برخی موارد شدید فتق دیسک بزرگ می‌تواند منجر به سندرم دم اسبی شود. کمردرد یکی از علائم شایع سندرم دم اسبی است اما همچنین می‌تواند باعث بی‌حسی ناگهانی در ناحیه تناسلی، مشکل در ادرار کردن و ضعف در پا‌ها شود.

دوچرخه سواری:

اعصاب ناحیه لگن شما توسط عصب پودندال کنترل می‌شوند. این حس را برای فرج، پرینه و کلیتوریس ایجاد می‌کند. اگر فشار طولانی مدت به ناحیه وارد شود می‌تواند بر عصب تاثیر بگذارد. زمانی که شما استراحت کنید این اتفاق می‌افتد.

چگونه بی‌حسی واژن را درمان کنیم؟

 از دوچرخه سواری خودداری کنید:

اگر در حین دوچرخه سواری دچار بی‌حسی واژن شدید نوع دیگری از صندلی دوچرخه را امتحان کنید، فرم خود را تغییر دهید یا مسیر‌های خود را کوتاه کنید. اگر این کار موثر نبود کمی استراحت کنید.

 به فکر درمان باشید:

اگر فکر می‌کنید بی‌حسی در واژن شما ممکن است در نتیجه ضربه باشد به دنبال مشاوره سلامت روان باشید. اقدامات درمانی ممکن است به شما در کشف محرک‌های احتمالی کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ناحیه واژن شما برای مدت طولانی بی‌حس می‌شود به پزشک مراجعه کنید. به دلیل نزدیکی ریشه‌های عصبی به طناب نخاعی بی‌حسی طولانی مدت دستگاه تناسلی می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی‌تر یا حتی یک فوریت پزشکی باشد.

پاسخ دهید