به چه علت دچار شانه درد می شویم ؟

به چه علت دچار‌شانه درد می‌شویم؟

شانه شما یکی از انعطاف پذیرترین مفاصل بدن شما می‌باشد که از 1 مفصل‌شانه از سه استخوان، 17 عضله و چندین تاندون و رباط تشکیل شده است. تقریباً در طول روز از‌شانه‌های خود برای همه چیز استفاده می‌کنید و وقتی‌ شانه درد دارید توانایی شما برای انجام بسیاری از وظایف به خطر می‌افتد. شناسایی علائم‌ شانه درد می‌تواند به شما کمک کند تا تسکین پیدا کنید تا بتوانید بدون درد به زندگی خود بازگردید.

شانه درد چه علائمی دارد؟

همانطور که می‌دانید علامت اصلی‌شانه درد ناراحتی است. نوع درد بسته به علت ایجاد آن متفاوت است. شما ممکن است یک درد مبهم را تجربه کنید که به تدریج در طول زمان ظاهر می‌شود یا یک درد شدید یا سوزش. علاوه بر درد ممکن است این علائم را نیز متوجه شوید:

  • تغییر در دامنه حرکتی شما یا افزایش درد هنگام حرکت دادن‌ شانه
  • قرمزی، گرما یا تورم در اطراف‌ شانه
  • هنگامی که‌ شانه خود را حرکت می‌دهید صدای ترکیدن، کلیک کردن یا ساییدن آن
  • ضعف‌ شانه
  • درد در بازو، گردن یا کمر

شانه درد به چه علت ایجاد می‌شود؟

 التهاب و پارگی تاندون:

 شانه دارای ماهیچه‌ها و تاندون‌های زیادی از جمله روتاتور کاف است. هنگامی که این نواحی ملتهب می‌شوند ممکن است بورسیت یا تاندونیت ایجاد شود. همچنین ممکن است پارگی روتاتور کاف را تجربه کنید. این نوع آسیب‌ها با درد مشخص می‌شوند که پس از حرکت یا استفاده از‌شانه بدتر می‌شود.

 بی ثباتی‌ شانه:

بی ثباتی‌ شانه که به عنوان دررفتگی‌ شانه یا سابلوکساسیون نیز شناخته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان بازو به طور کامل یا تا حدی از حفره‌ شانه خارج شود. این می‌تواند با ضعیف شدن‌ شانه در طول زمان یا به طور ناگهانی به دلیل آسیب دیدگی اتفاق بی‌افتد.

 آرتروز:

 استئوآرتریت که التهاب ناشی از ساییدگی می‌باشد در مفصل‌ شانه شایع است. اگر آرتریت دارید درد شما به آرامی شروع می‌شود و به مرور زمان افزایش می‌یابد. همچنین احتمالاً سفتی مفاصل و کاهش دامنه حرکتی را تجربه خواهید کرد.

 شکستگی:

 در صورت شکستگی استخوان در‌شانه درد ناگهانی و شدید همراه با قرمزی و تورم را تجربه خواهید کرد. افراد مسن با افتادن‌ شانه‌هایشان آسیب می‌بنند در حالی که افراد جوان‌تر معمولاً در اثر ورزش یا تصادفات رانندگی دچار شکستگی‌ شانه می‌شوند.

از کجا بدانیم که دچار‌شانه درد شده‌ایم؟

درمان به علت درد‌ شانه شما بستگی دارد بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی باعث ناراحتی شما شده است. در بیشتر موارد باید به پزشک مراجعه کنید تا در مورد علت درد‌ شانه صحبت کنید. آن‌ها ممکن است از آزمایش‌های زیر برای کمک به تشخیص استفاده کنند:

 اشعه ایکس:

 اگر پزشک شما به شکستگی یا آرتریت مشکوک باشد ممکن است از اشعه ایکس استفاده کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI):

 اسکن MRI می‌تواند برای نشان دادن آسیب به رباط‌ها و سایر بافت‌های نرم استفاده شود.

 توموگرافی کامپیوتری (CT):

سی تی اسکن تمامی مفاصل را بررسی می‌کند که می‌تواند در تشخیص بیشتر مشکلات‌ شانه درد مفید باشد.

الکترومیوگرافی (EMG):

 مطالعات الکتریکی از جمله EMG می‌تواند آسیب عصبی را تشخیص دهد.

 آرتروسکوپی:

 اگر پزشک شما نتواند بر اساس سایر آزمایشات تشخیص دهد ممکن است جراحی اکتشافی را که به عنوان آرتروسکوپی شناخته می‌شود انتخاب کند.

چگونه‌ شانه درد را درمان کنیم؟

هنگامی که بدانید چه چیزی باعث درد‌ شانه شما می‌شود می‌توانید با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی برنامه‌ ریزی کنید. ‌شانه یک مفصل پیچیده است بنابراین همکاری با یک متخصص برای درمان درد و جلوگیری از صدمات بیشتر ضروری است. برنامه درمانی شما به علت درد‌ شانه بستگی دارد اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 استراحت:

آسیب‌هایی مانند تاندونیت و شکستگی در حین بهبودی نیاز به استراحت دارند.

 گرما یا یخ:

استفاده از گرما یا یخ می‌تواند باعث بهبودی شود به علاوه احساس خوبی دارد. در مورد اینکه کدام یک برای آسیب شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید.

 فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی می‌تواند تمرینات و کشش‌هایی را به شما بیاموزد که به شما کمک می‌کند قدرت و تحرک‌ شانه خود را دوباره به دست‌ آورید، در حالی که به آن زمان برای بهبودی می‌دهد. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه شرایط مزمنی مانند آرتریت را مدیریت کنید که درد را نیز تسکین می‌دهد.

 جراحی:

اگر درد شما با وجود سایر درمان‌ها ادامه پیدا کرد ممکن است پزشک شما جراحی را برای ترمیم مفصل توصیه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است اشتباه بخوابید و با درد‌ شانه از خواب بیدار شوید. اما اگر درد مداوم یا مکرر‌شانه دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر هر یک از مشکلات زیر را داشتید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • شانه درد که بیش از دو هفته طول بکشد
  • تورم
  • تب
  • مشکل در حرکت دادن‌ شانه
  • پوست قرمز یا آبی اطراف‌ شانه
  • درد شدید

نتیجه‌گیری:

درد‌ شانه می‌تواند ناشی از ساییدگی و پارگی طبیعی‌ شانه یا آسیب ناگهانی باشد. اگر درد شدید‌ شانه یا درد خفیف‌تری دارید که بیش از دو هفته طول می‌کشد باید با یک پزشک در مورد تهیه یک برنامه درمانی برای‌ شانه درد صحبت کنید.

پاسخ دهید