به چه علت در دوران بارداری دچار درد شکمی می‌شویم؟

به چه علت در دوران بارداری دچار درد شکمی می‌شویم؟

درد شکم در بارداری به دلیل تغییراتی که بدن زنان در دوران بارداری متحمل می‌شود بسیار شایع است. این معمولاً به این معنی نیست که شما یا کودکتان در خطر هستید. به طور کلی این شرایط به دلیل رشد نوزاد در شکم رخ می‌دهد و در بسیاری از موارد خود به خود برطرف می‌شود. در زیر علل احتمالی آن آمده است:

 وجود گازها:

افزایش سطح پروژسترون معمولاً باعث آرامش عضلانی و کاهش سرعت سیستم گوارش می‌شود که با تجمع گازها همراه است. از سوی دیگر در سه ماهه سوم کودک آنقدر بزرگ است که به معده فشار می‌آورد و احتمالاً بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل در ماه‌های پایانی ناراحتی‌هایی مانند سوزش سر دل یا سوء هاضمه بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این یبوست همچنین می‌تواند نفخ شکم ایجاد کند و این به نوبه خود باعث ایجاد قولنج می‌شود. در واقع تجمع مدفوع می‌تواند منجر به ناراحتی شود.

درد رباط گرد:

رباط گرد رباطی است که رحم شما را به کشاله ران متصل می‌کند. همانطور که رحم شما کشیده می‌شود تا فضایی برای کودک شما ایجاد کند ناراحتی‌های مختلفی ممکن است ظاهر شود از درد تیز، ضربه‌ای و متناوب تا درد مداوم و مبهم. درد رباط گرد معمولاً در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد و تمایل دارد روی لگن یا شکم زن باردار تأثیر بگذارد. تغییر وضعیت بدن، سرفه یا حتی خندیدن می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی شود.

 انقباضات براکستون هیکس:

در نیمه دوم بارداری اغلب انقباضات معروف براکستون هیکس ظاهر خواهد شد که به آنها “انقباضات تمرینی” نیز گفته می‌شود. اگرچه آزاردهنده هستند اما خطرناک نیستند اما بدن شما آنها را تولید خواهد کرد تا به آرامی شما را برای زایمان آماده کند. انقباضات براکستون هیکس اغلب شبیه سفت شدن روده است. معده لحظه‌ای مانند سنگ سفت و سخت شده و باعث ناراحتی می‌شود.

 مشکلات دیگر:

مشکلات گوارشی مانند حساسیت به برخی غذاها، عفونت‌های ادراری، سنگ کلیه یا ویروس‌های معده می‌تواند باعث درد موقت شکم شود. به این علائم توجه کنید و آنها را تحت نظر پزشک به درستی درمان کنید.

چگونه درد شکم در بارداری را تسکین دهیم؟

 از وعده‌های غذایی سنگین خودداری کنید زیرا خوردن زیاد مواد غذایی معده را وادار به کار بیشتر می‌کند. بنابراین بهتر است چند بار در روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید تا از ناراحتی جلوگیری کنید

 با آرامش غذا بخورید زیرا وقتی سریع غذا می‌خورید هوای بیشتری وارد معده شما می‌شود و این می‌تواند باعث نفخ شکم شود

از ایجاد تغییرات ناگهانی وضعیت بدن برای به حداقل رساندن درد رباط گرد خودداری کنید. علاوه‌بر این حرکات همچنین می‌توانند باعث انقباضات براکستون هیکس شوند

 برای جلوگیری از یبوست و کم آبی بدن مایعات کافی بنوشید

استراحت ممکن است چیزی باشد که برای کاهش ناراحتی شکمی به آن نیاز دارید

چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم؟

 حاملگی خارج رحمی:

اگر در ابتدای بارداری احساس درد شکمی کردید که همراه با خونریزی واژینال بود فوراً با پزشک خود مشورت کنید. حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخمک در خارج از رحم بارور شود. این وضعیت در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند خطرناک باشد.

سقط جنین:

بین هفته‌های 13 تا 20 بارداری درد شدید شکم ممکن است نشان دهنده سقط جنین باشد. به عبارت دیگر جنین به دلایلی به رشد خود ادامه نمی‌دهد و به صورت خونریزی توسط بدن دفع می‌شود. اگر در این وضعیت ناراحت کننده قرار گرفتید مهم است که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید و اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از سلامت خود و امکان بارداری آینده انجام دهید.

جدا شدن جفت:

جفت از طریق بند ناف به نوزاد اکسیژن و غذا می‌دهد. هنگامی که جفت جدا می‌شود جفت به طور کامل یا تا حدی خود را از دیواره رحم جدا می‌کند. این وضعیت می‌تواند دریافت اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز کودک برای ادامه رشد را سخت کند. درد ناگهانی و دائمی شکم همراه با ضعف عمومی ممکن است نشان دهنده جدا شدن جفت باشد. در برخی موارد خونریزی واژینال مشاهده می‌شود اما در موارد دیگر خون در پشت جفت گیر می‌کند و در نتیجه خونریزی رخ نمی‌دهد. بنابراین در صورت کوچک‌ترین شک با پزشک خود مشورت کنید. این وضعیت می‌تواند باعث زایمان زودرس یا مرده زایی در شدیدترین اشکال آن شود.

پره اکلامپسی:

این وضعیت به دلیل کاهش خون رسانی به جفت رخ می‌دهد.علائم آن شامل احتباس مایعات، پروتئین در ادرار، فشار خون بالا و درد در سمت راست بالای شکم است. اگر پره اکلامپسی به موقع درمان نشود می‌تواند زندگی نوزاد و مادر را به خطر بی‌ندازد.

آپاندیسیت:

این وضعیت معمولاً باعث درد در قسمت پایین سمت راست شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و استفراغ می‌شود. در برخی موارد زن باردار نیز دچار تب و اسهال می‌شود. مراقبت فوری پزشکی برای محافظت از سلامت مادر و نوزاد مهم است.

 انقباضات زایمان:

اگر آنها را احساس کردید به بیمارستان بروید زیرا ممکن است زمان زایمان باشد. شما می‌توانید این انقباضات را در پشت خود احساس کنید.علاوه بر این آنها شدیدتر می‌شوند و با گذشت زمان منظم می‌مانند و ظاهر آنها در طول ساعت تسریع و مدت آنها افزایش می‌یابد.

نتیجه‌گیری:

به طور خلاصه درد شکم در بارداری معمولاً علامت یک بیماری جدی نیست. اگر احساس ضعف، خستگی یا تب دارید با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ دهید