درد باسن در دوران بارداری

به چه علت در دوران بارداری دچار درد باسن می‌شویم؟

سیاتیک:

در بارداری جنین در حال رشد می‌تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند که از باسن به پایین پا می‌رسد. این عارضه که به سیاتیک معروف است در بارداری به دلیل ریلکسین رایج است. این هورمون رباط‌های شما را شل می‌کند و شروع به شل شدن رگ‌ها در آمادگی برای زایمان می‌شود. اما شل شدن رباط‌ها به این معنی است که شانس بیشتری برای فشرده‌سازی عصب سیاتیک شما وجود دارد. سیاتیک بیشتر در سه ماهه سوم رخ می‌دهد اما می‌تواند در هر مرحله از بارداری ایجاد شود. این درد اغلب به عنوان \”درد تابشی\” توصیف می‌شود که از باسن شروع می‌شود و به پشت ران شما شلیک می‌کند.

هموروئید:

بواسیر (هموروئید) ورید‌های متورم در مقعد یا پایین رکتوم هستند. آن‌ها در بارداری به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بسیار رایج هستند. جنین در حال رشد شروع به اعمال فشار بر روی مقعد می‌کند و باعث ایجاد هموروئید می‌شود. بواسیر می‌تواند علائم ناخوشایندی مانند خارش و تورم در اطراف مقعد، خونریزی و درد در هنگام مدفوع و درد و درد در باسن ایجاد کند.

درد کمربند لگنی:

از آنجایی که رباط‌های شما شل‌تر از حد معمول است لگن شما می‌تواند شروع به حرکت به روش‌هایی کند که‌ایده‌آل نیست. همچنین کودک در حال رشد شما مرکز ثقل شما را تغییر می‌دهد که می‌تواند وضعیت شما را تغییر دهد و لگن و کمر شما را تحت فشار قرار دهد. تمام این حرکات اضافی می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه لگن شود که به عنوان درد کمربند لگنی شناخته می‌شود. ممکن است در جلوی استخوان شرمگاهی، در پرینه، در قسمت پایین کمر و باسن احساس شود. همچنین می‌تواند منجر به درد در هنگام راه رفتن، در حین رابطه جنسی، مشکل دراز کشیدن طولانی مدت روی یک طرف بدن و صدای کلیک یا ساییدن در لگن شود.

 انقباضات:

اگر به موعد زایمان نزدیک می‌شوید و باسن درد دارید ممکن است دچار انقباضات شده باشید. معمولاً اگر انقباضات دارید علاوه بر درد باسن آن‌ها را در شکم و کمر خود احساس خواهید کرد.

چگونه درد باسن را در دوران بارداری کاهش دهیم؟

ایده خوبی است که به پزشک خود اطلاع دهید که آیا دردی دارید زیرا آن‌ها می‌توانند مشکل را تشخیص دهند و شما را به سمت برخی از گزینه‌های تسکین هدایت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند شما را راهنمایی کنند که چه دارو‌های مسکنی در دوران بارداری بی‌خطر است (در موارد درد حادتر) یا مراجعه به فیزیوتراپیست (برای درد سیاتیک یا کمربند لگنی) را پیشنهاد کنند. اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای کاهش درد باسن بارداری خود هستید در اینجا چند گزینه وجود دارد.

سعی کنید از‌ایستادن یا نشستن زیاد خودداری کنید:

اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید یا بنشینید سعی کنید هر ۴۵ دقیقه یک بار وضعیت خود را تغییر دهید.

 از کیسه آبگرم استفاده کنید:

گزینه دیگر حمام آب گرم است اما به یاد داشته باشید که آن را خیلی گرم نکنید زیرا افزایش بیش از حد دمای بدن در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد.

یک موقعیت خواب جدید را امتحان کنید:

خوابیدن به پهلو با یک بالش زیر شکم و بالش دوم بین زانو‌ها می‌تواند به حمایت از بدن و کاهش درد کمک کند. این به ویژه اگر با درد سیاتیک و کمربند لگنی دست و پنجه نرم می‌کنید مفید است.

 از روغن فندق استفاده کنید:

استفاده از چند قطره فندق جادوگر روی ماکسی پد می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین کمک کند.

پاسخ دهید