ویتامین های مورد نیاز پس از زایمان

پس از زایمان چه ویتامین‌هایی را مصرف کنیم؟

آهن:

یکی از ویتامین‌های مهم پس از زایمان برای مادران آهن است. بعد از زایمان طبیعی یا سزارین گاهی اوقات زنان برای یک دوره طولانی خونریزی دارند و ممکن است دچار کم خونی شوند. چالش‌های پیش رو مادر شدن نیز باعث می‌شود بسیاری از زنان احساس ضعف کنند. پزشک ممکن است مصرف آهن را حداقل تا ۱۰ روز پس از زایمان توصیه کند. این مقدار زمانی است که طول می‌کشد تا گلبول‌های قرمز خون خود را تجدید کنند. دوز دارو ممکن است به میزان بارداری و زایمان شما بستگی داشته باشد. توجه داشته باشید که آهن اضافی می‌تواند باعث یبوست شود. نوشیدن آب و خوردن منابع خوب غذا‌های غنی از فیبر می‌تواند با عوارض جانبی مقابله کند.

کلسیم:

برخی افراد معتقدند افزایش مصرف کلسیم می‌تواند تولید شیر مادر را نیز افزایش دهد. نظر پزشکان این است که میزان مصرف توصیه شده روزانه شما با زنان غیر شیرده و هم سن شما تفاوتی ندارد. در هر صورت مادران بدون توجه به شیردهی یا عدم شیردهی می‌توانند از کلسیم بهره‌مند شوند. بارداری کلسیم را از بدن شما تخلیه می‌کند. زنان شیرده ممکن است به دلیل تغییرات در سطح استروژن جذب کلسیم ضعیفی را تجربه کنند. کلسیم به عنوان یکی از ویتامین‌های پس از زایمان می‌تواند از کاهش تراکم استخوان جلوگیری یا آنچه را که از دست داده‌اید جبران کند. همیشه بهترین مقدار مصرف را با متخصص زنان و زایمان خود بررسی کنید.

 ویتامین D:

نیاز به این ویتامین با کلسیم همراه است. ویتامین D به افزایش توانایی بدن برای جذب کلسیم کمک می‌کند. مکمل‌های ویتامین D حتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. زمانی که نمی‌توانیم آن را از نور خورشید دریافت کنیم مصرف این ماده مغذی حیاتی کاهش می‌یابد.

 امگا ۳:

اگر در دوران شیردهی هستید اسید‌های چرب امگا ۳ ویتامین‌های مهم پس از زایمان می‌باشند که باید در نظر بگیرید. این ماده مغذی از طریق شیر مادر به نوزاد می‌رسد. اسید‌های چرب به رشد کودک شما کمک می‌کند. آن‌ها نقش مهمی در رشد مغز و بینایی دارند. مصرف امگا ۳ به رشد کودک شما بعد از دوره نوزادی کمک می‌کند.

 اسید فولیک:

یکی از مکمل‌های توصیه شده برای زنان باردار اسید فولیک است. این ویتامین که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود کلید رشد سالم جنین است. این یکی از ویتامین‌های مهم پس از زایمان برای شیردهی است. همچنین باعث رشد سیستم عصبی کودک می‌شود. مانند مکمل‌های امگا ۳ اسید فولیک نیز ممکن است از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد.

 زینک:

مکمل‌های روی به مادرانی که احساس خستگی می‌کنند کمک می‌کند. در دوران بارداری بدن شما روی را به خوبی جذب نمی‌کند. با این حال روی مهم است زیرا به تقویت ایمنی و نشاط کمک می‌کند. افزودن آن به روال ویتامین‌های پس از زایمان می‌تواند این احساس خستگی را معکوس کند. شما انرژی بیشتری برای مبارزه با کمبود خوابی که بیشتر مادران تازه وارد با آن مواجه هستند خواهید داشت. روی همچنین به مبارزه با سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.

 ویتامین A:

خوشبختانه بدن شما ویتامینی را که از غذا دریافت می‌کنید به نوزاد شیرخوارتان می‌رساند. اما از آنجایی که ویتامین کمتری در سیستم بدنی شما باقی می‌ماند ممکن است اثرات کمبود ویتامین A را احساس کنید. برای محافظت از چشم‌ها، دندان‌ها و پوست آن را مصرف کنید.

نتیجه‌گیری:

آنچه شما به عنوان ویتامین‌های پس از زایمان نیاز دارید به عوامل زیادی بستگی دارد. این‌ها شامل توصیه‌های پزشک شما می‌شود. ممکن است در دوران بارداری و زایمان دچار کمبود ویتامین یا کم خونی شده باشید. ویتامین‌های پس از زایمان مواد مغذی حیاتی را هم برای شما و هم برای کودکتان فراهم می‌کنند.

پاسخ دهید