هر آنچه که باید درباره سقط جنین بدانیم

سقط جنین چیست؟

.

سقط جنین چیست؟

سقط جنین به سقط جنینی گفته می‌شود که در ۲۰ هفته اول بارداری اتفاق می‌افتد. متأسفانه سقط جنین بسیار شایع است و از هر ۱۰ حاملگی یک مورد به سقط جنین ختم می‌شود. بیمارانی که این عارضه را تجربه می‌کنند اغلب احساس تنهایی می‌کنند. در بسیاری از مواقع هیچ دلیل واضحی برای سقط جنین وجود ندارد و سقط جنین معمولاً به دلیل چیزی که خورده‌اید یا فعالیت‌هایی مانند ورزش شدید، کار یا تصادف/سقوط ایجاد نمی‌شود. حداقل در نیمی از موارد جنین به دلیل ناهنجاری‌های ژنتیکی به درستی رشد نکرده است. هر چه سن حاملگی بیشتر باشد احتمال سقط جنین بیشتر می‌شود.

سقط جنین چه علائمی دارد؟

شایع‌ترین علائم سقط گرفتگی یا خونریزی است. علائم دیگر ممکن است شامل لکه بینی و فوران ناگهانی مایع از واژن یا خروج بافت از واژن باشد. گرفتگی ممکن است خفیف یا شدید باشد و گاهی اوقات هیچ گرفتگی احساس نمی‌شود. در برخی از بارداری‌ها سقط جنین می‌تواند بدون علامت رخ دهد و به این سقط از دست رفته گفته می‌شود. بیمار ممکن است یک سونوگرافی معمولی با ضربان قلب جنین انجام دهد و ممکن است گرفتگی احساس نکند یا خونریزی واژینال را تجربه کند اما وقتی برای سونوگرافی مراجعه می‌کند ممکن است دیگر ضربان قلب تشخیص داده نشود.

سقط جنین چگونه درمان می‌شود؟

اگر سقط جنین را تجربه می‌کنید ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما را با دقت در مراحل فیزیکی و احساسی این فرآیند راهنمایی می‌کند. برخی از افراد می‌توانند سقط جنین خود را در خانه مدیریت کنند به خصوص اگر خونریزی خیلی شدید نباشد. برای بیمارانی که هنوز شروع به سقط جنین نکرده‌اند این امکان وجود دارد که چند روز منتظر بمانند تا ببینند آیا سقط جنین به طور طبیعی اتفاق می‌افتد یا خیر. مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می‌کنید یا چه چیزی را تجربه می‌کنید پزشک شما برای نظارت بر وضعیت جسمی و عاطفی شما در هفته‌های پس از سقط جنین در تماس خواهد بود.

چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین مرده زایی و سقط جنین وجود دارد؟

تفاوت اصلی بین مرده زایی و سقط جنین مربوط به زمان بارداری است. زایمان یا مرگ قبل از هفته ۲۰ بارداری معمولاً به عنوان سقط جنین توصیف می‌شود در حالی که زایمان زودرس یا مرگ جنین ۲۰ هفته یا بیشتر به عنوان مرده زایی در نظر گرفته می‌شود. بیماران اغلب از سقط جنین و مرده‌زایی به جای یکدیگر استفاده می‌کنند زیرا ممکن است ندانند که این‌ها بر اساس زمانی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتند تعریف می‌شوند.

سلامت روانی بعد از سقط جنین تا چه حد ارزشمند است؟

واقعیت این است که هر نوع از دست دادن در دوران بارداری می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و والدین شایسته این هستند که غم و اندوه آن‌ها در هر شرایطی شنیده و درک شود. همچنین درک این نکته مهم است که هیچ راه درستی برای ناراحتی وجود ندارد این روند برای همه متفاوت به نظر می‌رسد. سرعت برای هر فردی متفاوت است و وقتی نوبت به تجربه این نوع غم و اندوه می‌رسد طیف وسیعی از احساسات مانند غم و اندوه، عصبانیت، ناامیدی، گناه، اضطراب و ترس ممکن است توسط زوجی که فرزند خود را از دست داده‌اند تجربه کنند. معمولاً برای افرادی که از دست دادن بارداری را تجربه کرده‌اند ممکن است سخت باشد که آنچه را که از سر می‌گذرانید با دیگران به اشتراک بگذارید. به همین دلیل است که همدلی مهم است. در نظر بگیرید که چگونه با دوستان و عزیزانتان ارتباط برقرار کنید یا به طور بالقوه با یک متخصص سلامت روان ملاقات کنید.

نتیجه‌گیری:

در هر صورت هم مرده زایی و هم سقط جنین می‌توانند تأثیرات عاطفی عمیقی داشته باشند. به همین دلیل است که از حمایت سلامت روان برخوردار شوید. اگر به دنبال هر نوع از دست دادن بارداری با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می‌کنید حتماً با مشاور یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.

پاسخ دهید