معرفی کرم خاکی ایزینیا فتیدا

معرفی کرم خاکی ایزینیا فتیدا

. به کرم های قرمز یا قهوه ای که احتمالا بسیار هم دیده اید کرم های ببری یا کرم کود می گویند که در صنعت و داروسازی اهمیت فراوانی دارند، این کرم ها زباله های آلی مختلف را مصرف می کنند و مدفوعی ارزشمند به خاک پس می دهند، این کرم ها تحمل بسیار بالایی هم دارند و در شرایط زیستی مختلف دوام می آورند، البته به کرم خاکی ایزینیا فتیدا کرم های قرمز یا خزنده قرمز هم می گویند در ادامه به طور دقیق تری به معرفی کرم خاکی ایزینیا فتیدا می پردازیم.

کرم های ایزینیا فتیدا چه کار می کنند؟

می توان این ادعا را داشت که در جهان گونه ایزینیا فتیدا از کرم های خاکی بیشترین مورد استفاده را در فناوری تولید کود کرمی و تولید کرم پوسال دارد، درواقع این کرم ها توانایی بالایی در تبدیل بقایای آلی به کرم پوسال دارند و هیچ محدودیتی هم در میزان کود این کرم ها وجود ندارد، این کرم ها نیاز به مراقبت کمتری هم دارند و از این جهت مقرون به صرفه اند.
اگر به زبان ساده تری بگوییم کرم های قرمز زباله های آلی تجزیه پذیر را بازیافت می کنند.

کرم خاکی ایزینیافتیدا بهترین غذا برای ماهی هاست

اگر به ماهی علاقه مند هستید این نکته قابل توجه است که در نگهداری انواع ماهی های زینتی و غیرزینتی باید به غذای آن ها هم اهمیت دهید، کرم های قرمز به طور طبیعی مشابه یا مترادف غذای ماهی ها در محیط طبیعی می شوند و می توانند با ترکیبات مختلف خود بخصوص پروتئین نیازهای بدن ماهی ها را تامین کنند.

کپسول های کرم خاکی ایزینیافتیدا

در زندگی شهری امکان جمع آوری غذای زنده تا حد زیادی غیر ممکن است و کپسول های کرم خاکی می توانند روشی بهداشتی و خوب برای از بین بردن نیازهای پنهان غذایی باشد، ارزش غذایی کرم خاکی به دلیل بالا بودن پروتئین که تا 70 درصد وزن ماده خشک شده کرم ها را هم تشکیل می دهد بسیار بالاست.
کپسول های کرم خاکی ضریب تبدیل بالایی دارند و مصرف هر یک کیلو از آن مساوی با تولید 800 گرم عضله خالص در ماهیان زینتی و غیر زینتی است.
کرم خاکی پروتئین قابل جذب بسیار بیشتری نسبت به گوشت سفید و قرمز دارد و توانایی زیادی هم در حفظ ارزش غذایی نسبت به انواع گوشت های دیگر دارد.
کرم خاکی منبع حیوانی بسیار مناسب است که اسیدآمینه های آن به همراه قابلیت هضم آسان آن از سوی آبزیان می تواند جیره مناسبی برای تغذیه آبزیان باشد.

مزایای کرم خاکی نسبت به آرد ماهی

استفاده از کرم خاکی به جای آرد ماهی درصد رشد و کیفیت گوشت آبزیان را بالا می برد و جیره مناسبی برای تغذیه آبزیان است، از نظر اقتصادی هم با صرفه تر است، امروزه مصرف این کرم ها رونق زیادی داشته و نسبت به سال 2002 که میانگین پودر ماهی تولید شده برای استفاده در غذای آبزیان در دنیا شش میلیون تن بود و در سال 2003 به 3.5 میلیون تن کاهش پیدا کرده بود تا جایی که در سال 2007 به کاهش پنجاه درصدی رسیده بود امروزه کرم خاکی جایگزین بسیار مهمی برای پودر ماهی شده.

استفاده از کرم های ببری در صنعت

از روغن کرم های قرمز در صنایع آرایشی به عنوان حجم دهنده و جوان کننده پوست استفاده می شود، تولید آنزیم های گرانبها، داروهای ضد سرطان، انواع پروتئین و اسیدآمینه های ضروری و تولید صابون، روغن و کرم های دارویی بهداشتی به طور سنتی و صنعتی از استفاده های مهم این کرم هاست.

استفاده در داروسازی

نوع خاص ارزشمندی از پروتئین موجود در کرم های قرمز را به صورت قرص و آمپول برای کمک به بهبود انواع بیماری ها و نارسائی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد مثلا برای کمک به تقویت فرد بعد از شیمی درمانی و جراحی های سنگین، البته در چین با استفاده از این کرم ها داروهای ضد ویروس و سرم ضد تومور یا پمادهای جلدی تحت نام kinjanin pHu برای درمان اگزما و تبخال ساخته شده اند.

کرم ایزینیافتیدا به عنوان ماده اولیه در لوازم آرایشی و بهداشتی

بعد از انجام مراحلی مختلف بر روی پروتئین اولیه بدست آمده از لاشه این کرم نوعی پروتئین ثانویه تولید می شود که در تولید کرم های دست و صورت و انواع شامپوهای تقویتی و صابون مورد استفاده قرار می گیرد.
در سال 1985 شرکت DOVE برای اولین بار استفاده از این کرم را در محصولاتش شروع کرد و با عنوان جوان کننده پوست در سال 1387 وارد بازار کرد، امروزه این استفاده گسترش پیدا کرده و در انواع مختلف پودرههای روشن کننده، شامپو، کرم، صابون و مواد تقویتی برای پوست و مو تولید می شود.

روغن ایزینیافیتیدا

این روغن که از کرم های خاکی قرمز به دست می آید بسیار معروف است و می تواند باعث افزایش سایز و حجم اعضای بدن شود، ماده ای به نام الانتئین در بدن این کرم علت اصلی این اتفاق است، از روغن خراطین برای افزایش حجم سینه، گونه، باسن و از بین بردن خط لب استفاده می شود، روغن خراطین برای افزایش سایز آلت تناسلی استفاده می شود.
از مهم ترین نکاتی که می توان درمورد بدن این کرم گفت این است که از 18 نوع اسید آمینه شناخته شده در جهان، 18 نوع در بدنشان وجود دارد و همین باعث اثربخشی زیاد روغن خراطین است.

استفاده در خوراک طیور

پودر کرم خاکی به طور موفقیت آمیزی توانسته جایگزین پودر ماهی شود، بر اساس تحقیقاتی در کشور فیلیپین پودر کرم خاکی مشخصات کاملا مشابهی با پودر ماهی برای تنظیم جیره های غذایی طیور دارد.
بر اساس آزمایش های دیگری بر روی بلدرچین های پرورشی متوجه شده اند که افزایش وزن ماندگاری و ضریب تبدیل غذایی پرندگانی که با جیره حاوی پودر کرم خاکی تغذیه شده اند بهتر از موارد بوده که خوراک حاوی پودر ماهی دریافت کرده بودند.

نتیجه اضافه کردن کرم در جیره مرغ و ماهی:

اگر کرم خاکی در تغذیه مرغ ها وجود داشته باشد 25 درصد راندمان تولید تخم مرغ در مرغ تخم گذار افزایش پیدا می کند و باعث افزایش 22 درصدی وزن در مرغ های گوشتی می شود، علاوه بر کمیت از نظر کیفیت هم پروتئین موجود در گوشت مرغ افزایش می یابد.

شکل کرم های ایزینیا فتیدا

کرم های ایزینیا فوتیدا زنده در رنگ های ارغوانی یا قهوه ای و حتی تیره تر دیده می شوند، این کرم ها در پشت خود نواری رنگی دارند و معمولا در هر قطعه از بدن آن ها دو نوار دیده می شود، رنگ بدن این کرم ها در قسمت شکم کدرتر می شود.
هنگام بلوغ طول کلیتلوم در کرم ها به هفت تا نه قطعه می رسد که بین قطعات 24، 25 یا 26 تا 36 می باشد.
کرم های بالغ معمولا 5.1 گرم وزن دارند و حدود 50 تا 55 روز بعد از بیرون آمدن از کوکون قادر به تولید مثل هستند، هر کرم بالغ به طور میانگین در هر سه روز یک کوکون تولید می کند که بعد از 23 روز از هر کوکون یک تا سه نوزاد کرم متولد می شود البته تمام این نوزادان زنده نمی مانند.
کرم های قرمز تا سی برابر می توانند افزایش پیدا کنند و به خارج از محیط غذایی خود منتقل نمی شوند.
طول بدن این کرم ها 35 تا 130 میلی متر است و ضخامت نسبتا کلفتی دارند، نیروی عضلانی نسبتا بالایی هم دارند و در زمان تحریک شدن مایع زرد رنگی ترشح می کنند که بوی سیر می دهد.

شیوه نگهداری از کرم های قرمز

این کرم ها بسیار سازگارند و در دما و رطوبت مختلف می توانند زندگی کنند، از نظر تغذیه هم بسیار سازگارند و مواد آلی خاک را مصرف می کنند، هر کرم می تواند روزانه حدودا هفت میلی گرم زباله را بازیافت کند و این زباله ها می توانند از انواع گوناگون زباله های آلی تجزیه پذیر باشند که درواقع غذای آن هاست.

علت اهمیت کرم خاکی ایزینیافتیدا

معرفی کرم خاکی ایزینیافتیدا درواقع مشخص کننده اهمیت آن بوده و قابل توجه است که این کرم ها به سه دلیل مقام اول تولید ورمی کمپوست را دارند، یکی عامل تخم گذاری است که در سال حداقل 900 بار تخم می گذارند، دیگری زمان به بلوغ رسیدن است که 60 روز زمان می برد و دیگری تحمل بیشتر تغییرات دمایی و محیطی آن هاست، این کرم ها بهترین گزینه برای نگه داری در باغ ها هستند و باعث اصلاح و تقویت خاک می شوند.

پاسخ دهید