فرزند ازدواج موقت

فرزند ازدواج موقت

. فرزند حاصل از ازدواج موقت با توجه به ماهیت غیر رسمی که این نوع ازدواج دارد، با چالش‌های زیادی مادر و کودک را روبه‌رو می‌کند. این کودکان معمولا ناخواسته هستند وگاه حتی از همان تولد برای اثبات هویت‌شان، مادر دچار مشکلاتی می‌شود. والدین کودکان ازدواج‌موقت به ندرت می‌توانند شرایطی به مانند سایر بچه‌ها فراهم کنند. بنابراین احتمال آسیب روانی بسیار بالایی دارند. متخصصان سلامت روان به پدر و مادرها توصیه می‌کنند، در صورت بارداری از چنین ازدواجی در قدم اول به دنبال راهی برای حفظ حقوق کودک باشند و مسائل شخصی خودشان را با کودک گره نزنند. در ادامه به قوانین گرفتن شناسنامه و جایگاه اجتماعی آن‌ها اشاره شده است.

الزام ثبت فرزند در ازدواج موقت

ثبت رسمی ازدواج موقت گاه بسیار اهمیت می‌یابد؛ زیرا در صورتی که زن و مرد در این نوع ازدواج صاحب فرزندی شوند، ممکن است مشکلاتی برای زن به وجود بیاید که مهم‌ترین آن‌ها مسئله اثبات مشروعیت فرزند است. در صورتی که زن نتواند مشروعیت فرزند خود را اثبات کند، از حقوق قانونی برخوردار نخواهد شد. اما اگر ازدواج موقت در در دادگاه قابل استناد باشد، مشکلی برای دریافت حقوق قانونی کودک وجود نخواهد داشت.  لازم است پدر برای فرزندش شناسنامه بگیرد اما در صورتی که پدر به هر دلیلی برای انجام این کار اقدام نکند مادر می‌تواند با ارائه حکم (امین موقت) که نشان‌دهنده‌ سرپرستی اوست، برای فرزندش شناسنامه‌ای با نام خانوادگی خود بگیرد.

اثبات نسب پدری و گرفتن شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج موقت

ممکن است زن و مرد به دلایل گوناگونی ازدواج موقت خود را ثبت نکرده باشند و صاحب فرزند شوند. در این میان برای این که بتوانید نسب پدری فرزندتان را مشخص کنید و ثابت کنید که همسرتان پدر فرزند به دنیا آمده است، چند راه حل وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که پدر اقرار کند که پدر فرزند به دنیا آمده است و این امر در صورتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که اقرار به نسب بر حسب عادت و قانون ممکن باشد و همچنین فرزندی که به نسب او اقرار شده است این موضوع را تصدیق کند مگر آنکه فرزند بسیار کوچک باشد.

دومین مورد این است که طبق قانون کودک متولد شده در صورتی متعلق به شوهر است که از تاریخ ازدواج تا زمان تولد کمتر از شش ماه و یا بیشتر از ده ماه گذشته باشد. در این شرایط نسبت پدر به فرزند به دنیا آمده قانونی و قابل اثبات خواهد بود. برخی از فرزندان بعد از تمام شدن مهلت صیغه به دنیا می‌آیند. در این شرایط می‌توان نسب پدری را ثابت کرد به شرطی که مادر ازدواج مجدد نداشته‌ باشد و از زمان جدایی تا تولد کودک کمتر از ده ماه گذشته باشد.

اثبات نسب مادری بسیار ساده‌تر است چرا که دوران بارداری و زایمان را نمی‌توان به راحتی انکار کرد. برای اثبات نسب مادری نیز راه‌هایی وجود دارد که پدر فرزند می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. یکی از آن‌ها گرفتن شناسنامه است. همچنین راه دیگر اقرار خود مادر است. بسیاری از فرزندان به دنیا آمده از ازدواج موقت ناخواسته هستند بنابراین باید خانم‌ها در این نوع ازدواج به موضوع بچه دار شدن بسیار اهمیت دهند و شرایط را در نظر بگیرند.

حقوق فرزند در ازدواج‌موقت

فرزندان حاصل از ازدواج موقت در صورتی که مشروعیتشان ثابت شود، از حقوق قانونی مانند فرزندان دیگر برخوردار هستند و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. اما برای اینکه از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند، باید والدین آن‌ها ازدواج موقت خود را به گونه‌ای قابل قبول در دادگاه اثبات کنند. نکته‌ مهم این است که نباید فرزند به دنیا آمده را به خاطر این که حاصل ازدواج موقت بوده‌است، سرزنش و تحقیر کرد. او با کودکان دیگر تفاوتی ندارد. یکی از حقوق قانونی او این است که نباید احساس کمبود مالی کند و والدین موظف‌اند امنیت مالی و جانی را برای او فراهم کنند. در مورد حضانت این کودکان نیز مانند کودکان دیگر عمل می‌شود؛ فرزند به دنیا آمده تا هفت سالگی با مادر خود و بعد از آن با پدر زندگی می‌کند.

جایگاه اجتماعی و سلامت فرزند ازدواج موقت

با وجود قانونی بودن این نوع ازدواج و مشروعیت فرزندان ازدواج‌موقت، عموم مردم دیدگاه خوبی به آن ندارند. به خصوص زمانی که پدر، فرزندانی از ازدواج رسمی‌اش داشته باشد، زندگی برای این کودکان با چالش‌ها و دردسرهای زیادی همراه خواهد بود. در واقع آسیب‌های این کودکان به مانند کودکانی است که پجدر و مادرشان چند ازدواج داشته‌اند. این مشکلات زمانی بیشتر می‌شود که کودک مجبور به مخفی کردن هویت خود از سایر خانواده باشد.

سخن آخر

تفاوت ازدواج موقت با ازدواج دائم در این است که ازدواج موقت بعد از مدت مشخص شده پایان می‌یابد، خطبه‌ محرمیت از بین می‌رود و در آن طلاق وجود ندارد. فرزندان حاصل از ازدواج موقت مانند دیگر کودکان از حقوق قانونی برخودار هستند، اما باید برای اثبات مشروعیت فرزند خود و دفاع از حقوق اساسی او در ازدواج موقت، تمامی جوانب را در نظر بگیرید و با آگاهی جلو بروید. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی از راهنمایی‌های مشاوران و متخصصان در این زمینه بهره‌مند شوید.

پاسخ دهید