عوارض روغن خراطین کدام‌اند؟

عوارض روغن خراطین کدام‌اند؟

. شناخت عوارض روغن خراطین دغدغه تمام افرادی است که مایلند از مزایای این محصول طبیعی استفاده کنند. اما آیا روغن خراطین عوارض دارد؟ و آیا عوارض روغن خراطین آنقدر جدی هست که به خاطرش از مزایای فوق‌العاده آن چشم‌پوشی کرد؟

اگر می‌خواهید جواب این پرسش‌ها و سؤالات دیگری در مورد روغن خراطین که احتمالاً دغدغه ذهنیتان است را پیدا کنید، بهتر است با ما همراه باشید.

روغن خراطین چیست؟

روغن خراطین یا همان Earthworm oil عصاره طبیعی و روغن استخراج شده از نوعی کرم است. کرم خاکی قرمز که نام علمی آن ایزینیا فتیدا می‌باشد، منبع استخراج این روغن است. در واقع کرم‌های ایزینیا فتیدا را بوسیله نور خورشید خشک کرده و در روغن‌های پایه مانند روغن زیتون و روغن کنجد قرار می‌دهند. پس از گذشت مدت زمان معینی، روغن خراطین حاصل می‌شود.

در بدن این کرم و البته روغن تهیه شده از آن عناصر مفیدی همچون  لینولئیک اسید، هگزا دکالوئیک اسید، امگا ۶، امگا ۳، ویتامین E و ۱۸ نوع اسیدآمینه ضروری برای بدن وجود دارد. اما عنصری که بیشتر از دیگر عناصر در بدن این کرم مورد توجه قرار گرفته است، الانتئین می‌باشد. الانتئین نوعی پروتئین است که قابلیت حجم دادن به عضلات را دارد.

روغن خراطین چه کاربردی دارد؟

برای این روغن پنج کاربرد مختلف تعریف می‌شود. این کاربردها عبارتند از:

حجم دادن به عضلات

کاربرد روغن خراطین همانطور که گفتیم بیشتر در حجم دادن به عضلات است. این روغن را می‌توان به منظور حجم‌دهی گونه، لب، سینه، باسن یا هر عضو دیگری از بدن و همچنین برای حجم دادن به اندام جنسی آقایان مورد استفاده قرار داد. برای این کار باید روغن مورد نظر را به صورت روزانه بر روی اندام مورد نظر خود ماساژ دهید.

سفت کردن سینه

البته این خاصیت در هر اندامی که روغن تراپی خراطین بر روی آن انجام شود کاربرد دارد. حجم قابل توجهی از انواع آمینو اسید و پروتئین که در این روغن وجود دارد، علاوه بر درشت کردن عضلات و اندام‌ها، آن‌ها را سفت نیز می‌کند. این کاربرد بیشتر به درد خانم‌هایی می‌خورد که در اثر بارداری، شیر دادن به نوزاد، کاهش وزن و سبک غلط زندگی سینه‌های شل و افتاده‌ای دارند.

برطرف کردن نشانه های پیری در پوست

الانتئین موجود در این روغن درست مانند یک پرکننده طبیعی عمل می‌کند. بنابراین ماساژ دادن این ماده طبیعی بر روی پوست صورت و به خصوص چین و چروک‌ها، می‌تواند نقش درمانی داشته باشد. میزان قابل توجه پروتئین موجود در این ماده نیز به پر شدن خط و خطوط روی پوست کمک می‌کند. این روغن همچنین در درمان سیاهی دور چشم اثر قابل توجهی دارد.

بهبود جریان گردش خون

این روغن در ماساژ درمانی کاربرد زیادی دارد. مواد معدنی و عناصر مفیدی که در این روغن موجود است، به خوبی از پس تغذیه سلول‌ها برآمده و موجب سلامت و تکثیر طبیعی آن‌ها می‌شود. از طرفی گردش جریان خون در ناحیه‌های تحت درمان با این روغن بهبود پیدا می‌کند. همین موضوع خود باعث می‌شود فعالیت‌های حیاتی سلول‌ها مانند سوخت و ساز در ناحیه مورد نظر سیر طبیعی داشته و منافع زیادی برای سلامتی و زیبایی در پی داشته باشد.

برجسته و براق کردن اندام ورزشکاران

یکی از محصولات طبیعی مورد استفاده ورزشکاران که از آن برای برجسته و براق کردن عضلات خود استفاده می‌کنند، همین روغن استخراج شده از کرم خاکی قرمز است. خوبی استفاده از این روغن برای اهداف زیبایی، طبیعی و بدون ضرر بودن آن است.

بهبود بعضی بیماری‌ها

این روغن در تسکین درد و التیام زخم کاربرد دارد. اولین کسانی که به خواص درمانی این روغن پی بردند، از آن به عنوان داروی التیام‌دهنده زخم استفاده می‌کردند. همچنین عوارض روماتیسم و بیماری‌های عفونی با استفاده از این روغن بهبود پیدا می‌کند.

آیا روغن خراطین عوارض دارد؟

این روغن در صورتیکه از یک عرضه‌کننده معتبر خریداری شود و خالص باشد، کوچکترین عارضه‌ای برای انواع پوست ندارد. البته این موضوع در مورد افرادی که به روغن‌های طبیعی و به خصوص روغن استخراج‌شده از کرم خاکی قرمز حساسیت ندارند، صحت دارد. عوارض این روغن برای افرادی با زمینه حساسیت می‌تواند با قرمز شدن پوست و خارش و سوزش همراه باشد. بنابراین بهتر است قبل از استعمال این روغن از این موضوع اطمینان کسب کنید.

اما به طور کلی روغن خراطین اصل یک ماده طبیعی و بدون عارضه است که سرشار از عناصر و مواد معدنی مفید می‌باشد.

البته لازم است در این زمینه به چند نکته مهم توجه کنید:

  • قبل از استفاده از روغن خراطین و البته هر محصول زیبایی دیگری بهتر است با یک مشاور پوست و مو و کسی که در این زمینه تخصص دارد، مشورت کنید. چرا که ممکن است ماده‌ای که بی‌ عارضه بودن آن ثابت شده است، به هر دلیلی با ویژگی‌های پوست و موی شما سازگار نباشد. به خصوص اگر از دسته افرادی هستید که پوست چرب و مستعد جوش و آکنه‌ دارید، ضروری است که قبل از استعمال این روغن بر روی اندام‌هایتان، از یک متخصص پوست و مو مشورت بگیرید.
  • برای شناسایی روغن خراطین خالص و اصل و اجتناب از خرید روغن خراطین تقلبی، باید به شناخت ویژگی‌های فیزیکی نمونه اصل این محصول تسلط داشته باشید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به غلظت بالا، حالت روغنی و بوی تند و نامطبوع آن اشاره کرد. همچنین نمونه اصل این روغن به راحتی و خیلی فوری جذب پوست می‌شود.
  • برای اینکه مطمئن شوید که به این روغن حساسیت ندارید، قبل از استفاده از آن بر روی اندام‌های حساس اقدامات زیر را انجام دهید:

1. چند قطره از روغن را بر روی پوست ضخیم آرنج یا بازو بمالید.

2. حداقل چهل و پنج دقیقه صبر کنید.

3. در صورتیکه هیچگونه عارضه‌ای مشاهده نکردید، می‌توانید از این روغن طبیعی در اندام مورد نظر خود استفاده کنید.

4. اما در صورت مشاهده علائمی مانند قرمز شدن پوست، التهاب، تاول، خارش و سوزش باید از استعمال این روغن به طور کلی صرف نظر کنید.

یک نکته مهم در مورد روغن‌تراپی با روغن خراطین

توجه داشته باشید همانطور که در مقاله «فواید روغن خراطین» نیز بیان شد، اثرگذاری این روغن تحت شرایطی ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند‌. از آنجاییکه این یک محصول طبیعی است، نسبت به محصولات شیمیایی اثربخشی آن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. برای نتیجه گرفتن از هر درمان طبیعی که استعمال روغن خراطین نیز شامل آن می‌شود، باید یک برنامه روزانه داشته باشید. استفاده منظم و مستمر از این روغن می‌تواند تأثیر محسوسی بر روی حجم عضلات مختلف بدن شما داشته باشد.

پاسخ دهید