علت بوی بد بدن در دوران بارداری

علت بوی بد بدن در بارداری چیست؟

در حالی که برخی از زنان تنها تغییرات خفیفی را پس از باردار شدن تجربه می‌کنند اما بقیه مادران علائم بارداری قوی‌تری را دارند به خصوص در ماه‌های اولیه. در اینجا برخی از تغییرات مرتبط با عرق و بوی بد بدن در بارداری، وجود دارد که می‌توانید انتظار داشته باشید:

افزایش جریان خون

افزایش دمای بدن

افزایش متابولیسم

غدد عرق فعال‌تر

تغییر در ترکیب عرق شما

پوست بیشتر یعنی مکان‌های بیشتری برای پنهان شدن باکتری‌ها

چگونه با بوی بدن در دوران بارداری مقابله کنیم؟

رایحه طبیعی ما یک نشانگر منحصر به فرد است که برای تشویق نوزادان ما به چرخش به سمت سینه در طول شیردهی تکامل می‌یابد. ممکن است متوجه شوید که نیاز به دو یا حتی سه دوش در روز دارید. سعی کنید آب را در سمت سردتر نگه دارید، از صابون دارویی یا ضد باکتری استفاده کنید و هر بار با یک حوله تازه شسته شده خود را کاملاً خشک کنید. در ادامه برخی از عواملی که بر روی بوی بد بدن تاثیر گذارند آورده شده‌اند:

  • بوی واژن:

استرس، تعریق، مصرف آنتی بیوتیک، عدم تعادل هورمونی، عفونت و B. O. همگی می‌توانند در ایجاد بوی بد واژن تاثیرگذار باشند. برای کاهش بوی واژن می توانید ناحیه بیکینی را اپیلاسیون یا کوتاه کنید تا باکتری‌های ناخواسته را کاهش دهید. دوش گرفتن معمولی و شورت بدون عطر و نخی نیز برای برخی از زنان موثر است. از دوش گرفتن یا استفاده از محصولات قوی و معطر خودداری کنید زیرا آن‌ها همیشه اوضاع را بدتر می‌کنند. با این حال چند محصول طبیعی و ارگانیک ممکن است مفید باشند. سعی کنید چند دستمال مرطوب همراه خود داشته باشید.

  • بوی بد دهان:

کسانی که تهوع صبحگاهی را تجربه کرده‌اند می‌دانند که مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا شستشوی بیشتر با دهانشویه نجات‌دهنده است. بوی بد دهان همچنین می‌تواند نشانه کم آبی بدن یا گرسنگی باشد یا در برخی موارد نادر می‌تواند علت کمبود کلسیم یا در معرض خطر بیماری لثه باشد. از آنجایی که هر دو با زایمان زودرس مرتبط هستند در صورت تداوم بوی بد دهان با پزشک خود صحبت کنید.

  • یبوست و نفخ شکم:

در دوران بارداری هضم غذا کند می‌شود. این بدان معنی که شما ممکن است با یبوست، نفخ یا گاز مشکل داشته باشید و به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی این گاز ممکن است بد بو باشد و شما را آزار دهد. خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر می‌تواند به شما کمک کند تا احساس نفخ و گاز گرفتگی را کاهش دهید.

چگونه بوی بد بدن را کاهش دهیم؟

علاوه‌بر بهداشت روزانه رژیم غذایی شما ممکن است تاثیر‌گذار باشد. اکثر زنان متوجه می‌شوند که تمام جنبه‌های بارداری با خوردن فیبر کافی، نوشیدن آب کافی و مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات در روز بهبود می‌یابد. این‌ها برخی از غذا‌هایی هستند که ممکن است در ایجاد بوی بد بدن نقش داشته باشند:

اسید‌های آمینه از گوشت قرمز

ترکیبات گوگردی از سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، جوانه‌ها یا کلم

شکر فرآوری شده و غذا‌های ناسالم

غذا‌های تند مانند سیر و فلفل قرمز

ادویه جات مخصوصاً زیره و شنبلیله

برخی از مواد غذایی که ممکن است بوی بدن را کاهش دهند عبارتند از:

جعفری

آناناس میوه‌ها و سبزیجات تازه

سبزیجات

پاسخ دهید