ضربان قلب مادر در بارداری

آیا ضربان قلب مادر در بارداری آهسته می‌شود؟

هنگامی که یک فرد باردار ضربان قلب آهسته را تجربه می‌کند می‌تواند عواقب منفی برای سلامت او و فرزند متولد نشده‌اش داشته باشد. خوشبختانه پزشک شما اغلب می‌تواند از هر گونه مشکل پزشکی مرتبط با ضربان قلب کند جلوگیری کند. البته بهتر است همیشه هر سؤالی در مورد سلامت خود و کودکتان دارید با پزشک خود در میان بگذارید. قلب جنین و سیستم گردش خون با سرعت شگفت‌انگیزی در هفته اول پس از لقاح شروع می‌شود. قلب نوزاد تا چهار هفته می‌تپد. سیستم قلبی عروقی فرد باردار نیز تغییر می‌کند و از حدود پنج هفته پس از لقاح شروع می‌شود. حجم کل خون آن‌ها به طور معمول 40 تا 50 درصد افزایش می‌یابد بنابراین آن‌ها می‌توانند هم بافت‌های خود و هم بافت‌های جنینی که به سرعت در حال رشد هستند را تغذیه کنند.

 

ضربان قلب یک فرد باردار چه قدر است؟

ضربان قلب طبیعی برای یک فرد غیر باردار حدود 70 تا 85 ضربه در دقیقه است. برای حمایت از افزایش حجم خون که با بارداری اتفاق می‌افتد ضربان قلب فرد باردار باید به 10 تا 15 ضربه در دقیقه افزایش یابد. به طور کلی اگر باردار هستید و ضربان قلب شما کمتر از 60 ضربه در دقیقه است پزشک باید شما را به طور کامل برای هرگونه مشکلات قلبی عروقی یا سایر مشکلات پزشکی مورد ارزیابی قرار دهد. فرد باردار ممکن است علائمی مانند غش، درد قفسه سینه، ضعف، خستگی و تنگی نفس داشته باشد. اگر چنین علائمی دارید لطفاً به خاطر خودتان و کودکتان به دنبال تشخیص پزشکی مناسب و فوری باشید. همچنین اگر درمان نشود می‌تواند منجر به عوارض زایمان، نارس بودن و مرگ جنین شود.

 

چگونه ضربان قلب آهسته را در دوران بارداری درمان کنیم؟

اکثر افرادی که دارای اختلالات قلبی هستند می‌توانند با خیال راحت فرزندان سالمی به دنیا بیاورند بدون اینکه هیچ گونه اثرات نامطلوب دائمی بر عملکرد قلب یا طول عمر داشته باشند. با پزشک خود در مورد تمام درمان‌ها صحبت کنید و بیاموزید که کدام گزینه یا ترکیبی از گزینه‌ها ممکن است بیشترین مزایا را داشته باشد و کمترین خطر را برای شما و کودکتان داشته باشد. اختلالات قلبی بر مراقبت حدود 1 درصد از بارداری‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر باردار هستید و نگران یا مطمئن هستید که مشکل قلبی دیگری دارید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

پاسخ دهید