سوزش واژن بعد از رابطه جنسی

علت سوزش واژن بعد از رابطه جنسی چیست؟

استفاده نکردن از روان‌کننده:

بدن شما زمانی که از نظر جنسی تحریک می‌شود روانکاری طبیعی تولید می‌کند. اگر بدون روانکاری کافی وارد رابطه جنسی شده‌اید این می‌تواند باعث خشکی واژن شود و احتمال اصطکاک را افزایش دهد. اصطکاک باعث سوزش، گرما و حساسیت می‌شود که می‌تواند منجر به رابطه جنسی دردناک یا درد بعد از رابطه جنسی شود. سطوح پایین روانکاری می‌تواند ناشی از عدم تحریک جنسی کافی، عجله در رابطه جنسی، عدم پیش بازی کافی یا مشکل در آرامش در حین رابطه جنسی باشد.

 آلرژی به اسپرم:

حساسیت به اسپرم می‌تواند باعث سوزش، خارش، قرمزی و ناراحتی در اطراف ناحیه واژن شود. این ممکن است در اثر رابطه جنسی یا تماس پوست با اسپرم ایجاد شود. آلرژی به اسپرم معمولاً توسط پروتئین‌های موجود در مایع منی ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث تحریک داخل و اطراف واژن شود. آلرژی به اسپرم بر باروری تأثیر نمی‌گذارد اما می‌تواند رابطه جنسی را ناراحت کند. همچنین لازم به ذکر است که حساسیت به اسپرم نادر است.

عفونت دستگاه ادراری:

عفونت ادراری می‌تواند باعث احساس سوزش در حین و بعد از رابطه جنسی شود. عفونت‌های ادراری باعث التهاب در اطراف مثانه و مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار را از مثانه در حین ادرار حمل می‌کند) می‌شود. فشار اطراف این نواحی در طول رابطه جنسی می‌تواند دردناک باشد. اگر ادرار شما کدر است یا مکرر ادرار می‌کنید یا بیشتر از حد معمول میل به ادرار کردن دارید، ممکن است عفونت ادراری داشته باشید. برای مشاوره باید به پزشک یا دارؤساز خود مراجعه کنید.

 رابطه جنسی شدید یا طولانی مدت:

اگر دخول جنسی خشن یا طولانی‌تر از حد معمول بود ممکن است پس از آن احساس ناراحتی کنید. فشار و اصطکاک اضافی می‌تواند باعث التهاب در ناحیه اطراف واژن شود. برخی از اسباب‌بازی‌های جنسی نیز می‌توانند باعث واکنش دردناکی شوند. ممکن است بخواهید اسباب بازی‌ها را قبل از استفاده روغن کاری کنید تا از اصطکاک جلوگیری شود.

بیماری التهابی لگن:

این بیماری عفونتی است که رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. معمولاً علائم واضحی ایجاد نمی‌کند و با این حال برخی از زنان ممکن است علائم خفیفی از جمله درد یا سوزش را در حین و بعد از رابطه جنسی تجربه کنند. این درد معمولاً در عمق لگن ایجاد می‌شود. علائم دیگر می‌تواند شامل درد پایین معده، خونریزی بین قاعدگی و ترشح سبز یا زرد رنگ واژن باشد. اگر این علائم را دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت مخمری (واژن):

عفونت قارچی یک عفونت قارچی است که باعث تحریک، خارش و ترشحات واژن می‌شود. ترشحات ظاهری \”پنیر\” دارد و معمولاً بو نمی‌دهد. عفونت معمولاً در اثر مصرف آنتی بیوتیک یا عدم تعادل فلور طبیعی در واژن ایجاد می‌شود. عفونت‌های قارچی می‌تواند باعث دردناک شدن رابطه جنسی شود و می‌تواند باعث سوختن واژن بعد از رابطه جنسی شود.

یائسگی:

در حوالی زمان یائسگی (و بعد از آن) رابطه جنسی می‌تواند دردناک باشد. این به این دلیل است که بدن زن در معرض تغییرات هورمونی است. هورمون استروژن (که به مرطوب نگه داشتن واژن در هنگام تحریک جنسی کمک می‌کند) زمانی که زن یائسه می‌شود کاهش می‌یابد. افت استروژن همچنین باعث نازک شدن پوشش واژن می‌شود. این می‌تواند باعث دردناک شدن مقاربت شود و می‌تواند باعث سوزش واژن بعد از رابطه جنسی شود.

اندومتریوز:

اندومتریوز رشد بافت اطراف دستگاه تناسلی زنانه است. این می‌تواند رابطه جنسی را دردناک و ناراحت‌کننده کند. فشار و نیرو بر بافت آندومتر می‌تواند باعث دردناک شدن مقاربت شود به خصوص اگر رشد بافت در اطراف واژن و رحم رخ داده باشد.

اضطراب:

اضطراب، عزت نفس پایین، ترس از صمیمیت و مشکلات در یک رابطه می‌تواند تحریک جنسی را دشوار کند. این می‌تواند مقاربت را ناراحت‌کننده کند و بعد از رابطه جنسی نیز باعث درد و سوزش شود. فقدان روغن کاری طبیعی از واژن همراه با سفت شدن عضلات لگن در اثر اضطراب می‌تواند از عوامل مؤثر باشد.

 ولوودینیا:

ولوودینیا یک درد طولانی مدت در اطراف فرج است که هیچ توضیحی برای آن وجود ندارد. این می‌تواند به دلیل تحریک ناشی از برخی محصولات مانند کلر یا مواد لباس زیر، عفونت‌ها، ضربه‌های فیزیکی و استرس شعله ور شود. شعله ور شدن می‌تواند از ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشد. اگر فکر می‌کنید مبتلا به ولوودینیا هستید باید برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید.

 سیستیت:

سیستیت یک عفونت مثانه است که می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا تحریک مثانه باشد. این می‌تواند در اثر اصطکاک جنسی ایجاد شود اما همچنین می‌تواند در اثر تحریک برخی از مواد تشکیل دهنده صابون ایجاد شود. در صورت ابتلا به دیابت احتمال ابتلا به سیستیت بیشتر است زیرا سطح بالای قند خون می‌تواند باعث رشد و تکثیر باکتری‌ها شود. زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند نیز مستعد ابتلا به سیستیت هستند زیرا مجرای ادرار منقبض می‌شود و به دلیل کاهش سطح استروژن می‌تواند نازک‌تر شود. مقاربت می‌تواند سیستیت را تشدید کند و باعث ایجاد احساس سوزش بعد از رابطه جنسی شود.

 اورتریت:

اورتریت زمانی است که مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می‌کند) تحریک شده و ملتهب می‌شود. این بیماری کمی با عفونت ادراری متفاوت است زیرا عفونت ادراری بر دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد در حالی که مجرای ادراری مجرای ادرار را آلوده می‌کند. آن‌ها ممکن است به درمان متفاوتی نیاز داشته باشند حتی اگر علائم مشابه باشند. علل اورتریت نیز ممکن است متفاوت از عفونت ادراری باشد.

دوش گرفتن:

تمیز کردن واژن بعد از رابطه جنسی می‌تواند منجر به ایجاد عفونت شود. این به این دلیل است که تعادل طبیعی باکتری‌ها را مختل می‌کند که به محافظت از واژن شما در برابر باکتری‌های مضر کمک می‌کند. برخی از عفونت‌هایی که می‌توانند پس از دوش گرفتن بعد از رابطه جنسی ایجاد شوند عبارتند از واژینوز باکتریایی، بیماری التهابی لگن و بیماری‌های مقاربتی.

 پیشگیری از بارداری:

برخی از قرص‌های ضد بارداری و حلقه‌های ضد بارداری می‌توانند باعث خشکی واژن شوند که می‌تواند منجر به رابطه جنسی دردناک شود. این به این دلیل است که این روش‌های پیشگیری از بارداری تولید طبیعی هورمون‌های شما را کاهش می‌دهد که می‌تواند پوست اطراف ناحیه تناسلی را نازک کند. این می‌تواند باعث التهاب و تحریک شود و منجر به درد و سوزش در حین و بعد از مقاربت شود. یک وسیله داخل رحمی که حرکت کرده است نیز می‌تواند باعث درد در حین رابطه جنسی شود.

استفاده از لباس زیر پلاستیکی:

پوشیدن لباس زیر نامناسب نیز می‌تواند عاملی برای تحریک یا حتی عفونت باشد. برای مثال پوشیدن شلوار‌های شلواری یا لباس‌های زیر تنگ‌تر می‌تواند به دلیل افزایش اصطکاک و فضای کمتر برای تنفس باعث تحریک شود. برخی از نرم‌کننده‌ها و شوینده‌های پارچه نیز می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا تحریک شوند که باید در هنگام شستن لباس زیر به خاطر بسپارید.

پاسخ دهید