سرطان سینه چیست ؟

هر آنچه درباره سرطان سینه نمی‌دانید

سرطان سینه همچنان شایع‌ترین سرطان جهان است و بیش از 99 درصد موارد در زنان رخ می‌دهد که از هر 8 زن 1 زن در مقطعی از زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود. خوشبختانه پیشرفت‌های زیادی در تشخیص زودهنگام آن صورت گرفته است که خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می‌دهد به ویژه زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. جهت دچار نشدن به سرطان سینه موارد زیر را رعایت کنید.
 به سبک زندگی خود توجه کنید:
در حالی که جنسیت بیولوژیکی، ژنتیک شخصی و سابقه خانوادگی شما نقش مهمی در نمایه خطر ابتلا به سرطان سینه ایفا می‌کنند اما مهم است که بدانید برخی از رفتار‌های سبک زندگی نیز می‌تواند به کاهش شانس ابتلا به سرطان سینه کمک کند. مواردی مانند سبک زندگی فعال، اجتناب از مصرف الکل ناسالم، اجتناب از سیگار کشیدن و حفظ وزن مناسب برای نوع بدن شما همگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

 درمان‌های باروری بی‌خطر را در نظر بگیرید:
در طول چند دهه گذشته دانشمندان بررسی کرده‌اند که آیا درمان‌های باروری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد یا خیر. از آنجایی که درمان‌های باروری اغلب تولید استروژن را تحریک می‌کنند که روی سلول‌های سینه اثر می‌گذارد درمان‌های باروری ممکن است به توسعه بافت‌های سرطانی پستان کمک کند. طبق مطالعات دارو‌هایی که به طور معمول در طول درمان‌های باروری برای آزادسازی تخمک استفاده می‌شوند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند.
 در مورد باروری خود خوب فکر کنید:
هنگامی که سرطان سینه در سنین پایین تشخیص داده می‌شود نگرانی‌های باروری ممکن است ایجاد شود. برخی از درمان‌ها مانند شیمی درمانی ممکن است منجر به ناباروری شود و برخی از زنان ممکن است بخواهند انجماد تخمک را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در نظر بگیرند. مهم است که در نظر داشته باشید که حفظ باروری زنان (مانند برداشت و انجماد تخمک) ممکن است چندین ماه طول بکشد و گاهی اوقات درمان سرطان سینه را به تاخیر می‌اندازد. با این حال برای ارزیابی وضعیت پزشکی با پزشک خود صحبت کنید.
 شیردهی ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد:
یکی از جالب‌ترین چیز‌هایی که زنان باید از آن آگاه باشند اثرات محافظتی بالقوه‌ای است که شیردهی می‌تواند بر خطر سرطان سینه داشته باشد. به ازای هر ۵ ماه شیردهی زنان 2 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را تجربه می‌کنند.

 به طور منظم غربالگری کنید:
ماموگرافی رایج‌ترین روش غربالگری برای تشخیص سرطان سینه است و عموماً به صورت سالانه برای زنان بالای 40 سال توصیه می‌شود. نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان داد که زنان 40 تا 48 ساله که هر سال ماموگرافی به آن‌ها پیشنهاد می‌شد 25 درصد بود. احتمال مرگ ناشی از سرطان سینه در 10 سال اول آزمایش کمتر است. یک استراتژی مهیج و موثر دیگر برای پیشگیری از سرطان وجود دارد که باید از آن آگاه باشید و آن تست BRCA نام دارد. این یک آزمایش خون است که جهش‌های ژن‌هایی به نام‌های BRCA1 و BRCA2 و ژن PALB2 را که اخیراً اضافه شده است را بررسی می‌کند و می‌تواند به شما در درک بهتر شانس ابتلا به سرطان سینه کمک کند. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید توصیه می‌شود که با پزشک خود در مورد آزمایش ژنتیکی که ممکن است برای شما مناسب باشد صحبت کنید.

پاسخ دهید