زایمان کردن در خانه

زایمان کردن در خانه

لیلا شوقی رئیس انجمن مامایی ایران در واکنش به زایمان در خانه

“زایمان در منزل هیچ اشکالی ندارد و مادرهایی که تمایل دارند، می‌توانند با حضور یک مامای متخصص و تحصیل‌کرده در منزل فرزند خود را به دنیا بیاورند”.

ناهید خداکرمی ادامه داد

 “در همه کشورهای دیگر، حتی سلبریتی‌ها هم در خانه زایمان می‌کنند. این حق مادر است که به انتخاب خود، محیطی را که دوست دارد، برای تولد فرزندش انتخاب کند. زایمان موضوع فیزیولوژیک طبیعی است و خطرناک نیست و تنها نیاز است که سازوکار مناسبی برای درخواست مادر، درنظر گرفته شود”

با توجه به نظر کارشناسان حوزه مامایی، متوجه می‌شویم که زایمان در خانه هیچ ایرادی ندارد، تنها باید محیط برای زایمان از هر نظر آماده باشد.

لازم است از اوایل بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت تایید برای انجام زایمان در خانه، مقدمات لازم رو چه از نظر محیطی و چه از نظر جسمی و روحی فراهم کنید.

چنانچه خانم بارداری تصمیم می‌گیرد که به صورت فیزیولوژیک زایمان کند، تا پایان ۴۰ یا ۴۱ هفته صبر می‌کند. انجام زایمان در هفته‌های آخر بارداری یعنی هفته ی 39 و 40، سبب می‌شود که جنین کاملا رشد کند و بعد از زایمان نیازی به مراقبت‌های ویژه نداشته باشد. همچنین در هفته‌های پایانی، مغز جنین کاملا رشد می‌کند.

فواید زایمان فیزیولوژیک

بهبود سریع‌تر : دهانه رحم و واژن بسیاری از بانوانی که به صورت فیزیولوژیک زایمان می‌کنند، شکافی برنمی‌دارد و نیازی به بخیه ندارد. همچنین معمولا در زایمان فیزیولوژیک پرینه پاره نمی‌شود. اما زمانی که پزشک یا ماما، پرینه را برش می‌دهند، بعد از زایمان این ناحیه را بخیه می‌زنند که احتمال عفونت و خونریزی بعد از زایمان را افزایش می‌دهد.
کاهش عوارض ناشی از دارو : داروهایی که هنگام زایمان برای سرعت بخشیدن به روند زایمان تزریق می‌شود، ممکن است در صورت بروز عارضه با افزایش غیر طبیعی انقباضات رحمی، اکسیژن‌ رسانی به جنین را با مشکل مواجه کنند و سبب سزارین های اورژانسی شود. همچنین این داروها، احتمال خونریزی شدید مادر بعد از زایمان و احتباس ادرار در مثانه را نیز افزایش می‌دهد

پاسخ دهید