خطرات بارداری در سن بالا

بارداری با افزایش سن چه خطراتی دارد؟

بارداری با افزایش سن زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد از سن بارداریش بگذرد. به دنیا آمدن نوزادان در سنین بالاتر امری عادی بوده اما عوارضی که ممکن است در دوران بارداری در سنین بالاتر در بدن ایجاد شود نیز مهم می‌باشد. در دنیای مامایی و مراقبت‌های بارداری مادر شدن در سن بالا به بارداری یک زن بالای ۳۵ سال گفته می‌شود.

بارداری با افزایش سن چه مزایایی دارد؟

بارداری با افزایش سن به دلیل خطرات ناشی از آن نیاز به تفکر و بررسی دقیق دارد. بارداری بعد از ۳۵ سالگی نیز می‌تواند مزایایی داشته باشد. اول اینکه بسیاری از مادران آینده بعد از ۳۵ سالگی از لحاظ مالی ثبات بیشتری دارند و می‌توانند کنترل بیشتری بر زایمان خود داشته باشند. والدین سن بالا تمایل دارند از روش‌های بهتری برای مراقبت از نوزادان و کودکان خردسال خود استفاده کنند. دسترسی به پرستار بچه، تغذیه مناسب، مهدکودک و آموزش به بچه‌ها کمک می‌کند تا دوران خوبی را سپری کنید.

بارداری با افزایش سن چه خطراتی را به همراه دارد؟

 فشار خون:

فشار خون بالا برای زنان باردار بالای ۴۰ سال شایع‌تر می‌باشد اگرچه ممکن است در بین افراد زیر ۲۰ سال نیز رخ دهد. در هر دو مورد فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد. پره اکلامپسی یک بیماری در زنان باردار است که با فشار خون بالا مشخص می‌شود. زنان سطح پروتئین بالایی در ادرار خود دارند و می‌توانند ورم را در دست‌ها و پا‌های خود تجربه کنند. این می‌تواند سلامت نوزاد و مادر را در خطر قرار دهد. وزن کم هنگام تولد برای نوزادان نیز با فشار خون بارداری همراه است. سکته مغزی و نارسایی اندام از خطرات احتمالی برای مادر هستند. اگر فشار خون بالا تشخیص داده شود پزشک ممکن است استراحت کامل در بستر، اصلاح رژیم غذایی و هیدراتاسیون را توصیه کند. اگر بارداری طولانی‌تر باشد پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که سزارین انجام دهد.

 دیابت بارداری:

احتمال ابتلا به دیابت بارداری با بارداری بالای ۳۵ سال افزایش می‌یابد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. دیابت بارداری همچنین ممکن است منجر به اضافه وزن نوزادان شود. همچنین ممکن است نوزاد دچار مشکلات سلامتی یا مادر دچار زایمان زودرس شود. دیابت بارداری نیز ممکن است اتفاق بی‌افتد.

 سقط جنین و مرده زایی:

به دلیل کیفیت پایین و قابلیت زنده ماندن تخمک‌ها بارداری در سن بالا می‌تواند خطر مرده زایی و سقط جنین را نیز افزایش دهد.

 بارداری چند قلویی:

زنان سن بالا‌ ممکن است چندقلو به دنیا بیاورند. یکی از دلایل احتمالی این امر این است که هورمون درمانی شانس بارداری را افزایش می‌دهد. این می‌تواند به تولید چندین تخمک کمک کند تا حداقل یکی از آن‌ها زنده بماند.

 عوارض زایمان:

زایمان سزارین برای هر زن در سنین باروری امکان‌پذیر است و با بارداری در سن بالا شانس عوارض زایمان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. عوارض خاص مانند جفت سرراهی (شرایطی که جفت دهانه رحم را مسدود می‌کند) در بارداری بعد از ۳۵ سالگی بیشتر است.

 خطراتی برای کودک:

بارداری در سن بالا نه تنها برای مادر بلکه برای جنین نیز خطراتی دارد. از آنجایی که آن‌ها مستعد ابتلا به وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس هستند ممکن است در اوایل زندگی دچار مشکلات سلامتی خاصی شوند. کودک ممکن است بیمار باشد، اندام‌هایش ضعیف شده و یا حتی نقایص مادرزادی داشته باشد.علاوه بر این احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم داون نیز زیاد است.

 کمبود انرژی:

زنان جوان‌تر به خصوص در هنگام زایمان دچار تخلیه انرژی می‌شوند و این می‌تواند برای زنان مسن‌تر مشکل‌سازتر باشد. به عنوان مثال افزایش سن می‌تواند تراکم استخوان را کاهش دهد زیرا مادران به کلسیم بیشتری نیاز دارند.

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنیم؟

اگر در سن بالای ۳۵ باردار شوید همیشه باید با پزشک خود صحبت کنید زیرا خطرات عوارض بارداری زیاد است. یک مطالعه نشان داد که زنان سن بالا ممکن است از عوارض مربوط به بارداری و زایمان در خطر باشند. با وجود این ترس باردار شدن بالای ۳۵ سال هنوز هم می‌تواند منجر به زایمان سالم شود. به همین دلیل مهم است که در هنگام تجربه بارداری با پزشک خود مشورت کنید، بنابراین آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که در این شرایط چه کاری باید انجام دهید. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌هایی را انجام دهد. این به پزشک کمک می‌کند تا خطرات بارداری شما را تعیین کند و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مناسب است.

از چه سنی به بعد امکان باردار شدن وجود ندارد؟

باروری ممکن است با افزایش سن زنان کاهش یابد. به طور معمول زنان ممکن است زمانی که به ۴۰ سالگی می‌رسند نتوانند باردار شوند اما برخی هستند که هنوز تا اوایل دهه ۴۰ باردار می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد روش‌های بارداری سالم باید به شدت رعایت شود مانند موارد زیر:

– قرار ملاقات‌های مکرر با پزشک

– تغییراتی در سبک زندگی

– داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل

– به دست آوردن وزن مناسب

نتیجه‌گیری:

پزشک شما مکمل‌هایی را تجویز خواهد کرد که به رشد کودک کمک می‌کند. بسیاری از این‌ها همچنین از استخوان‌ها و اندام‌های تحت فشار شما محافظت می‌کنند. پزشک به شما توصیه می‌کند که چگونه بدون اینکه کودک خود را در معرض خطر قرار دهید فعال بمانید. پیشنهادات آن‌ها به سطح تناسب اندام فعلی شما و هر گونه عوارضی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد. اگر در حال حاضر از دارو‌های تجویزی یا مکمل‌های غذایی و گیاهی استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این امکان وجود دارد که دارو‌های شما نیاز به تغییر داشته باشند. اگر در دوران بارداری دچار بیماری شدید به دنبال درمان آن باشید.

پاسخ دهید