جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان

جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان

. راه‌های ترک و جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان از معضل‌های بزرگی است که می‌تواند یک خانوداه را درگیر کند که ضمن خطرساز و آسیب‌زا بودن، بسیار غم‌انگیز نیز هست. نوجوانان به دلایل مختلفی از جمله احساس پوچی، پیدا کردن استقلال، تقلید و پیروی از والدین سیگاری، فشار همسالان و … به سمت سیگار کشیده می‌شوند. در چنین شرایطی برای نجات فرزندتان از مهلکه سیگار، نگرانی به تنهایی کافی نیست و شما باید با استفاده از راهکاهای موثر در این زمینه، هوشمندانه عمل کنید و فرزندتان را نجات دهید. از آنجایی که بر اساس آمار از هر ده نفر سیگاری، 9 نفر سیگار را قبل از سنین 18 سالگی تجربه کرده‌اند، خانواده‌ها نقش مهمی در ترک سیگار فرزند خود دارند. در ادامه به راه‌های ترک و جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان پرداخته‌ایم.

جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان با از بین بردن علت‌ها

همواره ایجاد مشکلات مختلف در سنین نوجوانی را زمانی می‌توان به درستی برطرف کرد که ریشه ایجاد آن مشخص باشد. نوجوانان به دلایل مختلفی به سمت سیگار کشیده می‌شوند. معمولا افراد در این سنین تحت فشار همسالان خود قرار دارند و بودن آن‌ها در جمع دوستی‌های ناسالم، سبب می‌شود که برای سیگار کشیدن وسوسه شوند. البته به دلیل سن حساسی که در آن قرار دارند نیز ممکن است در اثر سیگار کشیدن دچار احساس پوچ مردانگی شوند.

در برخی موارد نیز نوجوانان از والدین سیگاری خود پیروی می‌کنند و تمایل دارند سیگار بکشند. در واقع زمانی که او می‌بیند بزرگ‌تر خانواده بدون هیچ مشکلی سیگار می‌کشد، مایل است برای اینکه سریع‌تر بزرگ شود و یا ادای بزرگ شدن را دربیاورد، سیگار بکشد.

گاهی فشارهای روانی زیاد نوجوانان که استرس بسیاری را برای آن‌ها به دنبال دارد نیز می‌تواند منجر به سیگاری شدن آن‌ها شود.

عوارض عدم توجه به جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوانان

سیگار کشیدن دارای عوارض جسمی و روحی خطرناکی برای نوجوانان است. در ادامه سعی کرده‌ایم به چند عوارض مهم سیگار کشیدن در نوجوان اشاره کنیم:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش ترشح آدرنالین از غدد فوق کلیوی و افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی
  • تاثیر نامطلوب بر روی سلامتی به دلیل داشتن ماده شیمیایی مضر اعم از مونوکسید کربن، آمونیاک و سیانور و فرمالدهید
  • مسائل ناباروری در دختران نوجوان
  • تاثیرات منفی بر روی پوست و مو
  • سرطان و دیگر بیماری‌های مرتبط با دهان، حلق و حنجره
  • تنگی نفس و در موارد شدید ایست قلبی
  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • پیری زودرس
  • مشکلات روحی و روانی
  • ایجاد خلاء عاطفی و تصمیم به خودکشی
  • و …

ترک سیگار کشیدن برای نوجوانان

ترک و جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان آسان نیست اما ممکن است. در صورتی که علائم استفاده از سیگار را در فرزندتان مشاهده کردید، حتما سعی کنید از راه‌های ترک و جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان استفاده کنید تا مجدد او را به زندگی‌سالم برگردانید.

صحبت با نوجوان برای ترک کردن سیگار

افراد در سنین نوجوانی از شنیدن نصیحت بیزار هستند، بنابراین سعی نکنید آن‌ها را نصیحت کنید. ابتدا لازم است از آداب صحبت با نوجوانان مطلع باشید تا در او احساس امنیت را ایجاد کنید.

زمانی را برای حرف زدن با فرزند نوجوان خود انتخاب کنید . تنها از آسیب‌های سیگار کشیدن با او حرف بزنید. به او بگوید حق انتخاب دارد اما انتخاب سیگار عواقب جبران ناپذیری را برای او خواهد داشت.

برخی از پدر و مادرها گمان می‌کنند، در چنین شرایطی نباید موضوع را به روی فرزند خود بیاورند؛ چراکه باعث می شود او ترسی از پنهان کردن این موضوع نداشته باشد. اما اینکار بیش از هر چیزی نشان دهنده بی‌تفاوتی والدین است و اگر تمایل دارید موضوع را حل کنید، لازم است بدون سرزنش و تمسخر و همراه با مهربانی با فرزند خود صحبت کنید.

هدف گذاری برای ترک سیگار

اگر فرزند نوجوان شما، برای ترک کردن سیگار متقاعد شده است، تاریخ مشخصی را برای ترک در نظر بگیرید و در تمام این مدت به او انگیزه بدهید تا بتواند از مهلکه سیگار رها شود.

محدود کردن دایره دوستی نوجوان

اگر فرزندتان چندین دوست سیگاری دارد، حتما به او بگویید که دوست ندارید با آن‌ها در ارتباط باشد و بهتر است افراد سالمی را برای گذراندن وقت و معاشرت انتخاب کند.

پرداختن به ورزش مورد علاقه

معمولا ورزش کردن برای بسیاری از نوجوانان هیجان انگیز است و به آن علاقه دارند. پس فرزندتان را تشویق به ورزش کنید و همینطور از او بخواهید که به درس‌هایش توجه بیشتری داشته باشد.

مراقبه و مدیتیشن برای ترک سیگار

مراقبه و مدیتیشن می‌تواند با کم کردن استرس و رسیدن به آرامش، جایگزین خوبی برای سیگار باشد و در ترک سیگار نیز موثر است.

صبوری

ترک سیگار نوجوانان یا یک هفته و یک ماه حل نمی‌شود، بنابراین در نظر داشته باشید که صبوری کردن در این زمینه بسیار مهم است. توصیه می‌شود با در نظر گرفتن نقاط مثبت فرزندتان اجازه دهید او سیگار را ترک کند و در زندگی‌اش پیشرفت نماید.

ارائه توصیحات از سوی والدین سیگاری

اگر خودتان سیگاری هستید، سعی کنید یا در محیط خانه سیگار نکشید و یا سیگار را ترک کنید. همینطور لازم است به فرزند خود از عواقب سیگار کشیدن بگویید و برایش توصیح دهید که چقدر از اینکه سیگاری هستید، پشیمانید اما ترک کردن را امری دشوار می‌دانید.

تقویت رابطه با فرزند

اگر متوجه شده‌اید فرزندتان سیگاری شده، به جای فاصله گرفتن از او، باید رابطه‌تان را تقویت کنید تا راحت‌تر بتوانید به او کمک کنید. سعی کنید بیش از هر چیزی نقاط قوت او را بیبند و به خاطر توانایی‌هایش او را تشویق کنید تا رابطه شما در جهت مثبتی حرکت کند.

در نظر داشته باشید که بی‌محلی کردن و یا تهدید فرزند نوجوان به عدم استعمال دخانیات، سبب می‌شود که او بیش از گذشته لجبازی کند و از بودن در محیط خانه فراری شود. سعی کنید با عشق بی‌قید و شرط او را نزدیک خود نگه دارید و کمکش کنید.

مراجعه به مشاوره متخصص برای ترک و جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان

در صورتی که راهکارهای گفته شده در ترک کردن سیگار فرزند نوجوانتان تاثیری نداشت، توصیه می‌شود حتما از راهنمایی‌های یک مشاوره متخصص کمک بگیرید. سعی کنید همراه فرزندتان در جلسات مشاوره شرکت کنید و حتی اگر فرزندتان تمایلی به شرکت در این جلسات ندارد، خودتان به تنهایی با یک مشاور صحبت کنید و راهنمایی‌های لازم را از او بگیرید.

یادآوری هزنیه های سیگار کشیدن

به نوجوان خود یادآور شوید که سیگار کشیدن می‌تواند هزینه‌های زیادی برای او داشته باشد. هزینه‌هایی که می‌تواند صرف خرید لباس و وسابل مورد نیاز خود کند را نباید برای استعمال سیگار هزینه نماید.

جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. رهایی از سیگار دردسرهای بسیاری دارد، بنابراین لازم است با استفاده از راهکارهایی که در ادامه آورده‌ایم از سیگار کشیدن نوجوان خود جلوگیری کنید.

1. یک الگوی خوب برای نوجوان‌تان باشید

شروع هر رفتاری در نوجوانان مرتبط با بزرگ‌ترهای آن‌ها است. والدینی که خود سیگاری هستند برای اینکه بتوانند فرزند خود را متقاعد به ترک سیگار کنند، ابتدا باید از خود شروع کنند و استعمال سیگار را کنار بگذارند.

2. جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان با افزایش مهارت نه گفتن

از موضوعات مهمی که می‌تواند از سیگار کشیدن نوجوانان جلوگیری کند، یادگیری مهارت نه گفتن می‌باشد. شما به عنوان والدین باید به فرزندان خود آموزش دهید که نه گفتن از نشانه‌های بزرگ شدن است و باید در موقعیت‌هایی که برایشان ناخوشایند است، بتوانند به راحتی نه بگویند.

3. آوردن مثال‌های فوری و واقعی

همواره از مضررات سیگار کشیدن برای فرزندتان بگویید. برای اینکار می‌توانید مثال‌های واقعی از کسانی که در اطرافتان می‌شناسید که دچار عوارض سیگار در طولانی مدت هستند، برایشان صحبت کنید.

4. جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان با تشویق به عادت‌های سالم

نوجوانان در این سنین حساس علاقه‌مند به هنر و ورزش هستند، بنابراین بسیار مهم است که او را به سمت داشتن عادت‌های سالم و گذراندن صحیح اوقات فراغت‌شان تشویق کنید.

5.درک نوجوان

سنین نوجوانی، واقعا سنین عجیب و حساسی است، چراکه هر روز دارای احساسات متفاوتی هستند. گاهی دچار احساس سرخوردگی هستند و مدام در حال مقایسه خود با دیگران می‌باشند و گاهی نیز تمایل دارند یک شبه به همه چیز برسند. با درک نوجوان و صبوری کردن و بدون قضاوت کردن آن‌ها، می‌توان از بروز مشکلات در این سن به خصوص اعتیاد جلوگیری کرد.

سوالات متداول

دلایل گرایش نوجوانان به سیگار کشیدن چیست؟

هر فردی با توجه به دلایل مختلفی تمایل به سیگار کشیدن دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیروی از والدین سیگاری و همینطور حلقه دوستان اشاره کرد

پاسخ دهید