پا درد در شب

به چه علت در شب دچار پا درد می‌شویم؟

گرفتگی عضلات:

هنگامی که عضلات شما فشاری را تحمل می‌کنند برخی حرکات بدن می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی شود. اگر در شب دچار گرفتگی عضلات می‌شوید این می‌تواند ناشی از بی‌قراری و چرخش در رختخواب باشد و باعث گرفتگی شود. جالب است که بدانید گرفتگی ها می توانند به دلیل عدم حرکت ایجاد شوند به ویژه اگر یک موقعیت را برای مدت طولانی نگه دارید. کم آبی و کمبود نمک در مایعات بدن شما نیز از علل شایع گرفتگی عضلات است. اگر ورزش می‌کنید و از تمام منابع آب در بدن خود استفاده می‌کنید این می‌تواند سطح نمک در مایعات شما را تغییر دهد. این تغییر در سطوح منجر به تغییر سیگنال‌های ارسال شده بین اعصاب و ماهیچه‌ها می‌شود.

 التهاب عضلات:

التهاب عضلات به علت های مختلفی پیش می آیند و چند درمان خانگی که می‌توانید در ابتدا امتحان کنید شامل دارو‌های ضد التهابی می باشد. اطمینان از پیدا کردن یک موقعیت راحت در هنگام خواب و استفاده از بسته‌های سرد یا گرما برای کمک به کاهش علائم بسیار کمک کننده است. لطفاً در مورد گرما و سرما درمانی از قبل با پزشک مشورت کنید.

 شکستگی استخوان:

علائم رایجی که ممکن است تجربه کنید درد در استخوان است که در طول روز و شب  به وجود می آیند. اگر شکستگی استخوان علت درد باشد درد شما معمولاً زمانی که در حال استراحت هستید تسکین نمی‌یابد و فقط گاهی در شب رخ می‌دهد. شکستگی استخوان معمولاً در نتیجه یک حادثه اتفاق می‌افتد و به این معنی است که احتمالاً می‌توانید زمان دقیق وقوع آن را مشخص کنید. دارو‌های ضد التهاب و استراحت در یک موقعیت راحت می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند و بنابراین اگر به شکستگی استخوان مشکوک هستید باید در اسرع وقت آن را توسط یک متخصص پزشکی بررسی کنید تا از هر گونه عارضه جدی در آینده جلوگیری کنید.

 لخته شدن خون:

لخته‌های خون اغلب در افرادی که اخیراً در حال مسافرت بوده‌اند رخ می‌دهد به خصوص کسانی که در پرواز‌های مسافت طولانی بوده‌اند یا برای مدت طولانی نشسته‌اند. وجود فیزیکی لخته خون به شما هشدار می‌دهد که مشکلی وجود دارد. علائم رایج لختگی عبارتند از:

  • معمولاً فقط یک پا را درگیر می‌کند
  • قرمزی غیر طبیعی
  • درد در پای شما که ضربان دار یا گرفتگی است
  • ممکن است گرمی و تورم موضعی باشد

 بیماری شریان:

وقتی خون کافی به پا‌های شما نمی‌رسد این کمبود گردش خون می‌تواند باعث درد در عضلات پای شما شود. مردم اغلب با آویزان کردن پا‌های خود بر کنار تخت یا‌ ایستادن به کاهش این درد کمک می‌کنند که باعث می‌شود خون از طریق پا‌ها به عقب پمپاژ شود. این درد می‌تواند یک یا هر دو طرف را درگیر کند و به طور کلی در ساق پا اتفاق بی‌افتد. متأسفانه افزایش خطر بیماری شریانی محیطی معمولاً با موارد زیر همراه است:

  • سیگاری‌ها
  • دیابتی‌ها
  • بیماری قلب و عروقی
  • کلسترول بالا و فشار خون بالا
  • چاقی
  • افراد مسن

 درد عصب:

ممکن است در طول شب دچار درد عصبی شوید زیرا فشار خوابیدن در یک موقعیت خاص ممکن است باعث تشدید یا فشرده شدن عصب شود و باعث شود که شما با درد تیز و کوبنده و یا بی‌حسی و سوزن سوزن شدن از خواب بیدار شوید. این درد ممکن است در طول فعالیت‌های روزانه شما رخ ندهد. اغلب حرکت می‌تواند به درد عصبی شما کمک کند. انجام حرکات ملایم برای تشویق عضلات به گرم شدن از طریق بهبود گردش خون می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش علائم شما باشد. گزینه‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که متخصص پا یا پزشک شما می‌تواند در یافتن بهترین گزینه برای شما کمک کند.

 بارداری:

داشتن پا‌های دردناک و خسته در دوران بارداری بسیار رایج است. این به دلیل افزایش حجم خون و فشار اضافی که بر روی بدن خود وارد می‌کنید رخ می‌دهد زیرا وزن بیشتری را حمل می‌کنید و رحم شما همچنین فشار بیشتری را بر ورید‌هایی که مسئول انتقال خون از پایین تنه هستند وارد می‌کند. این تا حدی جریان خون را مسدود می‌کند و مایع را در پا‌ها و پا‌های شما نگه می‌دارد که باعث تورم و خستگی آن‌ها می‌شود. کشش و ماساژ ملایم می‌تواند به رفع گرفتگی و خستگی که در پا‌ها احساس می‌شود کمک کند. اگر این کار مؤثر نبود متخصصین می‌توانند با تجویز تمرینات خاص، مشاوره در مورد کفش، آموزش در مورد این مسائل رایج و ارائه ارتز‌های سفارشی برای تخلیه نواحی پرفشار به این مسائل کمک کنند.

نقرس:

نقرس باعث درد شدید و تورم در اطراف مفاصل می‌شود (اغلب از شست پا شروع می‌شود). این توسط یک واکنش شیمیایی تحریک می‌شود و باعث رسوب کریستال‌های اورات در مفصل نهفته می‌شود. از آنجایی که نقرس به دلیل یک واکنش شیمیایی نامتعادل در مفصل رخ می‌دهد اغلب به داروی خاصی برای کاهش علائم نیاز دارد بنابراین توصیه می‌کنیم به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

پاسخ دهید