به چه علت با درد معده از خواب بیدار می شویم ؟

به چه علت با درد معده از خواب بیدار می‌شویم؟

 دچار رفلاکس معده شده‌اید:

اگر اغلب با سوزش سر دل، طعم اسید در دهان یا گاز گرفتن و درد شدید شکمی از خواب بیدار می‌شوید ممکن است به بیماری ریفلاکس معده به مری یا ریفلاکس اسید مزمن و شدید مبتلا باشید. ریفلاکس زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری شما (فلپ در بالای مری که مانع از جریان یافتن شیره‌های گوارشی به سمت بالا می‌شود) ضعیف می‌شود یا زمانی که نباید شل می‌شود. اسفنکتر مری سالم اسید‌های گوارشی را در زمان دراز کشیدن در معده شما نگه می‌دارد. اما به گفته پزشکان اسید‌های گوارشی در جهت اشتباه جریان می‌یابند که منجر به ناراحتی معده می‌شود. علائمی که نشان می‌دهد رفلاکس باعث درد صبحگاهی معده شما می‌شود عبارتند از:

  • سوزش سر دل و سوزش در قفسه سینه یا بالای شکم
  • نارسایی یا احساس بالا آوردن غذا، مایعات یا سایر محتویات معده به داخل دهان یا گلو
  • مشکل در بلع

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید از دارو‌های کاهش‌دهنده اسید مانند آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین نوع ۲ (یا مسدودکننده‌های H۲) مانند فاموتیدین یا آنتی‌اسید‌هایی مانند تومس استفاده کنید. در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم با پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص گوارش مشورت کنید. حداقل دو تا سه ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید. در شب سر خود را با یک بالش اضافی بالا بیاورید تا نیروی جاذبه به پایین نگه داشتن شیره‌های گوارشی کمک کند. در طول روز وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید. از مصرف الکل و تنباکو به خصوص قبل از خواب اجتناب کنید.

 یبوست دارید:

اگر صبح با درد زیر شکم از خواب بیدار می‌شوید به آخرین باری که اجابت مزاج منظم داشتید فکر کنید. ممکن است یبوست داشته باشید. خوردن یک رژیم غذایی مغذی، نوشیدن مایعات زیاد و ورزش منظم را پیشنهاد می‌کند. درمان می‌تواند به سادگی ایجاد تغییرات مغذی در سبک زندگی، مانند افزایش مصرف فیبر و مایعات باشد. در حالی که در صورت نیاز می‌توان از دارو‌های یبوست نیز استفاده کرد اما بهتر است قبل از مصرف دارو‌های بدون نسخه برای یبوست با پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص گوارش خود مشورت کنید.

 زخم معده دارید:

زخم معده می‌تواند به صورت درد حاد یا مزمن شکم به طور کلی در قسمت بالای شکم ظاهر شود. زخم‌های پپتیک زخم‌های باز هستند که در پوشش داخلی معده و قسمت بالایی روده کوچک ایجاد می‌شوند. درد زخم می‌تواند چند ساعت پس از غذا خوردن (زمانی که بدن اسید بیشتری تولید می‌کند) یا با معده خالی رخ دهد که منجر به سوزش شکم در صبح می‌شود. در حالی که استرس و غذا‌های تند می‌توانند علائم بیماری زخم معده را بدتر کنند اما نمی‌توانند باعث زخم معده شوند. اگر خون قرمز روشن در مدفوع یا مدفوع سیاه مشاهده کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک دستگاه گوارش فوقانی شما را با روش آندوسکوپی فوقانی برای تأیید تشخیص ارزیابی می‌کند. زخم معده بر اساس علت آن درمان می‌شود. اگر علت استفاده بیش از حد از NSAID است فوراً مصرف را قطع کنید. اگر علت باکتریایی باشد ممکن است آنتی بیوتیک همراه با دارو‌هایی برای به حداقل رساندن تولید اسید و محافظت از پوشش معده تجویز شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر درد معده صبحگاهی شما شدید یا همراه با تب، تهوع، استفراغ، یرقان یا ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع است در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید و این برای هر زمانی از روز صدق می‌کند نه فقط پس از بیدار شدن از خواب. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی دستگاه گوارش مانند آپاندیسیت، دیورتیکولیت یا پانکراتیت باشد یا سایر نگرانی‌ها. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علل را محدود کنید و گزینه‌های درمانی خود را ارزیابی کنید.

پاسخ دهید