ازدواج با شخصیت خودشیفته چه عواقبی دارد؟

ازدواج با شخصیت خودشیفته چه عواقبی دارد؟

. آیا ازدواج با شخصیت خودشیفته امکان پذیر است؟ اهمیت امر ازدواج بر هیچ کسی پوشیده نیست. ازدواج پیوندی عاطفی و جنسی است که کانون نهاد خانواده و محل رشد اعضایش محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین تصمیم هر فرد در زندگیش تصمیم ازدواج است. یکی ازملاک‌های حائز اهمیت در انتخاب شخص مناسب برای ازدواج، سلامت روان و شخصیت طرف مقابل است. اگر در دوران آشنایی و نامزدی شک کردید یا متوجه شدید که فرد مورد علاقه‌تان مبتلا به خودشیفتگی است چه باید بکنید؟ ادامه دهید یا رابطه‌تان را با او به پایان برسانید؟ ازدواج با فرد خودشیفته چه پیامدهایی را به همراه دارد؟ آیا ازدواج با شخص خودشیفته ازدواج صحیحی است؟ در صورت اقدام درمان نتیجه مورد نظر را خواهید گرفت؟

تعریف شخصیت خودشیفته و نشانه های آن

اختلال شخصیت یک الگوی پایدار از رفتار و گفتار است که به طور اشکار با مقیاس‌های فرهنگی و اجتماعی مغایرت دارد. اختلال شخصیت خودشیفته یا Narcissistic Personality disorder اختلالی است که نشانه‌های اصلی و بارز آن خودبزرگ بینی، نیاز بیش از اندازه به دریافت تحسین و توجه، احساس توهم‌آمیز برتری نسبت به دیگران و فقدان همدلی است. او واقعیت را طوری تحریف و تفسیر می‌کند که به نفع خودش تمام شود، احساس خاص و بی همتا بودن دارد و از افراد دیگر برای رسیدن به خواسته‌های خود بهره‌کشی می‌کند.

او انتقاد می‌کند ولی انتقاد نمی‌پذیرد، از خودش تعریف می‌کند و در عین حال به جنبه‌های مثبت بقیه افراد  بی توجه است. از همه انتظار کامل بودن دارد در حالی که خودش کامل نیست. اعتماد بنفس اطرافیانش را پایین می‌آورد و به آن‌ها حس بی ارزشی می‌دهد. تصویر خوبی از خود ندارد و برای اینکه احساس منفی به خودش را از بین ببرد، از طریق راه‌های نادرست عزت نفسش را تقویت می‌کند.

ازدواج با شخصیت خودشیفته | قبل از برچسب زدن مطمئن شوید

بسیار مهم است که بدانید شیوع این اختلال شخصیت چندان زیاد نیست و نمی‌توان هر کسی که کمی صفت خودشیفتگی در خود دارد را مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته دانست. قبل از برچسب زدن با مراجعه به روانشناس و مشاور از صحت این موضوع اطمینان حاصل کنید. اگر قبل از به یقین رسیدن شریکتان را متهم کنید، اثرات بدی روی روحیه او و کیفیت رابطه‌اش با شما خواهد گذاشت. صبور باشید و از کمک متخصص بهره‌مند شوید.

رابطه عاشقانه با فرد خودشیفته

افراد خودشیفته آنچنان قادر به درک عشق نیستند چون جز خودشان کس دیگری را لایق محبت نمی‌دانند. شما با عشق وارد رابطه خواهید شد اما آنان با تظاهر به عشق. آن‌ها نه تنها در روابط عاطفی با جنس مخالف بلکه درهمه روابط بین فردی‌شان سطحی هستند. تمامی ویژگی‌های عمومی شخصیت خودشیفته در ازدواج هم صدق می‌کند؛ حتی به شکل ملموس تر و با شدت و حدت بیشتر. در فرد خودشیفته جنبه مشکلات بین فردی پررنگ‌تر از مشکلات درون فردی می‌باشد و رابطه زناشویی بهترین مکان برای بروز آن‌هاست. همان طور که اشاره شد خودشیفته‌ها در برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران دچار مشکل هستند و مهم‌ترین قربانی همسران آ‌ها خواهند بود. زیرا یکی از ارکان اصلی عشق وجود صمیمیت بین دو طرف است. در واقع ازدواج تبدیل شدن دو من به ما است و فرد خودشیفته از این ما بودن فرار می‌کند و شما هیچگاه نمی‌توانید با او صمیمی شوید.

جذابیت خودشیفته ها بعنوان یک دام عمل می‌کند

رابطه با یک نارسیست بسیار هیجان انگیز است. احتمالا او تا سال‌های طولانی برای شما جذاب خواهد ماند. مشخصه اصلی شخصیتش خود برتربینی است پس رفته رفته این باور به شما هم سرایت پیدا خواهد کرد که گویا بهترین همسر جهان را دارید. آن‌ها معمولا خوش‌مشرب، دوست داشتنی، دارای دایره روابط گسترده و جاه طلب هستند. اما در کنار این‌ها، ویژگی‌های تاریک شخصیتشان مانند خودمحوری، سردی احساسی، دغل بازی و بی‌وفایی هم به احتمال قوی در آن‌ها وجود دارد. طبیعتا در آغاز رابطه فقط خوبی‌ها را می‌بینید ولی هرچه به سمت آینده پیش بروید متوجه چیزهای غیرقابل تحمل و به شدت آزاردهنده در او می‌شوید.

مشکلات ازدواج با شخصیت خودشیفته

با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خاص شخصیت خودشیفته، ازدواج با او مشکلاتی را به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. رقابت جویی در ازدواج

شما این عبارات را بسیار از او خواهید شنید: خانه من، شغل من، پدر و مادر من، تفریحات من و… . فرد خودشیفته به طور مداوم شما و فرزندتان را به رقابت با دیگران تشویق خواهد کرد. او با شما هم در رقابت خواهد بود و خانه امنتان را به میدان مسابقه و جنگ بدل خواهد کرد. حتی ممکن است با فرزندان خود نیز همین رفتار را داشته باشد. حال آن که مشخصه خانواده سالم تعامل و همدلی اعضای آن با هم است است و رقابت در بستر خانواده کمترین معنا را دارد.

2. ازدواج با شخصیت خودشیفته | سلطه طلبی در ازدواج

قوانین تعیین شده فقط در مورد شما اعمال می‌شوند و او هیچ محدودیتی ندارد. خیلی راحت شما را در حاشیه قرارداده و به خواسته‌ها و حق و حقوتان  بی توجه خواهد بود. او اصلا شما را به حساب نخواهد آورد و به سلایق و علایقتان توهین خواهد کرد. برنامه‌های زندگی مشترک‌تان باید تحت نظر او رهبری شود و شما حق هیچ اظهار نظری را ندارید. در این موارد ممکن است کار به اعمال زور از طریق فحاشی و درگیری فیزیکی هم کشیده شود.

3. پیش بینی خیانت و تعهد

خیانت در زندگی زناشویی به معنای هرگونه ارتباط خارج از چهارچوب جنسی و عاطفی زن یا مرد متاهل با فرد دیگراز جنس مخالف است. پژوهش‌ها نشان دهنده رابطه مثبت و معنا دار بین شاخص خیانت و خودشیفتگی هستند. از آنجا که به دلیل دست بالا فرض کردن خود تنها نیازهای شخصیش را می‌بیند، گمان می‌کند حتما باید آن‌ها را برآورده سازند حتی اگربا این کار به شریک زندگیش آسیب بزند.

ممکن است پس از ارتکاب خیانت بگوید دیگران عاشق من می‌شوند و من تقصیری ندارم! یا ایرادات ناروایی را به شما نسبت بدهد تا شما و خود را توجیه کند. از طرفی ممکن است خطر دیگری هم زندگیتان را تهدید کند وآن اینکه شما هم به دلیل برآورده نشدن انتظارات و نیازهای خود در رابطه دست به خیانت زده و تعهدتان را بشکنید. در نتیجه این اتفاقات زندگی‌ای را پیش رو دارید که در آن طلاق عاطفی رخ داده و هر زوج برای خود رابطه فرازناشویی و موازی‌ای دست و پا کرده است.

ازدواج با شخصیت خودشیفته | چگونه با همسر خودشیفته رفتار کنیم؟

توجه داشته باشید که در وهله نخست شما باید مراقب سلامت روانی خود باشید و اجازه ندهید رفتارهای مخرب او رویتان تاثیرات گسترده‌ای بگذارد. برای رابطه حد و مرز تعیین کنید. اگر گفتاریا کرداری مبنی برهمدلی با دیگران و اهمیت به آن‌ها بروز داد، حتما او را مورد تشویق قرار دهید. احساسات و انتظارات خود را واضح و صادقانه بیان کنید اما از بحث و جدل با وی دوری نمایید. به او نشان دهید که شما هم توانایی‌های خودتان را دارید و خود را دست کم نگیرید. در آخراو را همان طور که هست پذیرا باشید چون ممکن است تغییر نکند.

ازدواج با شخص خودشیفته، بله یا خیر؟

حتی اگر پس از مراجعه به متخصص، تشخیص داده شد که نامزدتان مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته است باز هم نمی‌تواند برای شما تعیین تکلیف کند. توصیه می‌شود که قبل این تصمیم‌گیری با یک روانشناس مشورت کنید تا از تمام مواردی که در انتظارتان است آگاه شوید و با اطمینان تصمیم بگیرید. اگر رابطه‌تان ختم به ازدواج شد، مسئولیت‌ها و تبعات احتمالی تصمیم خود را به طور کامل پذیرا باشید و از او تعهد بگیرید که روند درمانش را تحت نظر درمانگربه طورمنظم ادامه دهد.

پاسخ دهید