آیا تنگی نفس در دوران بارداری طبیعی است؟

آیا تنگی نفس در دوران بارداری طبیعی است؟

اگرچه تنگی نفس در دوران بارداری میتواند نگران کننده باشد اما کاملا طبیعی بوده وجنین داخل رحم را خطری تحدید نخواهد کرد. تنگی نفس ممکن است در سه ماهه اول بارداری شروع شود و در آن زمان تعداد تنفس نیز افزایش می یابد. در سه ماهه دوم و سوم و با ادامه رشد کودک تنگی نفس ممکن است افزایش یابد.

به چه علت در دوران بارداری دچار تنگی نفس می شویم؟

هورمون‌های بارداری مغز شما را تحریک می‌کنند تا فرکانس و عمق نفس‌هایتان را افزایش دهد و در نتیجه اکسیژن بیشتری برای رشد کودکتان دریافت می‌کنید. این هورمون‌ها همچنین مویرگ‌های دستگاه تنفسی شما را متورم می‌کنند و ماهیچه‌های ریه و لوله‌های برونش را شل می‌کنند. در دوران بارداری رحم شما با رشد دیافراگم به سمت بالا فشار می آورد و ریه‌های شما را فشرده می‌کند و توانایی آن‌ها را برای انبساط کامل در هنگام نفس کشیدن محدود می‌کند و باعث می‌شود در زمان راه رفتن حس تنگی نفس و سخت تنفس کردن داشته باشید.

چگونه از تنگی نفس در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

تا جایی که می توانید صاف بایستید:

وضعیت مناسب به ریه های شما کمی فضای بیشتری می دهد تا کار خود را انجام دهند.

روی پهلوی چپ خود بخوابید:

خوابیدن به پهلوی چپ بهترین راه برای گردش خون در دوران بارداری است و نگه داشتن خود با بالش نیز ممکن است به تنگی نفس کمک کند.

چه زمانی دیگر تنگی نفس نخواهیم داشت؟

ممکن است در پایان بارداری زمانی که کودک به داخل لگن می‌افتد احساس تنگی نفس بسیار کمتری داشته باشید. این رویداد قبل از زایمان فضایی را برای ریه های شما آزاد می کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مدام احساس تنگی نفس می کنید با پزشک خود صحبت کنید. تنگی نفس گاهی اوقات می تواند ناشی از کم خونی در دوران بارداری به دلیل کاهش گلبول های قرمز حامل اکسیژن باشد و بنابراین پزشک ممکن است بخواهد سطح آهن شما را بررسی کند. همچنین در صورت ابتلا به آسم با پزشک خود مشورت کنید. اگر تنفس شما بسیار سخت است و به نظر می رسد که لب ها یا نوک انگشتان شما آبی می شوند یا اگر درد قفسه سینه و نبض سریع دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر دچار تنگی نفس ناگهانی می‌شوید یا به‌طور غیرقابل توضیحی احساس تنگی نفس می‌کنید (مثلاً نشسته‌اید و تنفس سختی دارید) باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

پاسخ دهید