رابطه در حاملگی

هنگام اقدام برای بارداری چند وقت یکبار رابطه جنسی داشته باشیم؟

 اگر می‌خواهید سریع‌تر باردار شوید مهم است که بدانید چه زمانی باید رابطه جنسی داشته باشید، چند بار رابطه جنسی داشته باشید و آیا عواملی وجود دارند که بتوانند شانس باردار شدن شما را در هر ماه افزایش یا کاهش دهند. شما به احتمال زیاد درست قبل یا در حین تخمک‌گذاری باردار خواهید شد اما می‌توانید در هر زمانی که پریود هستید باردار شوید. در حالی که رابطه جنسی محافظت نشده هر بار منجر به بارداری نمی‌شود اما اگر زمان مناسب انجام شود و اگر فقط یک بار رابطه جنسی داشته باشید می‌توانید باردار شوید. به طور کلی باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد و احتمال باردار شدن زوجین جوان تنها با یک یا چند تماس جنسی بیشتر از افراد مسن است. اگر می‌خواهید باردار شوید نکاتی وجود دارد که باید بدانید تا به شما کمک کند شانس خود را به حداکثر برسانید. مهم‌تر از همه این است که اگر در باروری‌ترین دوره خود که حدود یک هفته طول می‌کشد و چندین روز قبل و تا تخمک‌گذاری طول می‌کشد هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید زیرا احتمال باردار شدن شما به شدت افزایش می‌یابد.

چه زمانی احتمال باردار شدن افزایش می‌یابد؟

 زمان تخمک‌گذاری و لقاح:

تخمک‌گذاری معمولاً در حدود روز‌های 12 تا 14 سیکل 28 روزه اتفاق می‌افتد اما از فردی به فرد دیگر بر اساس طول چرخه آن‌ها متفاوت است و حتی می‌تواند از سیکلی به سیکل دیگر متفاوت باشد. اگر سیکل کوتاه‌تری دارید به‌عنوان مثال در روز‌های 29 و 20 با چرخه طولانی‌تر می‌توانید باروری خود را افزایش دهید. تخمکی که تخمک‌گذاری می‌کند تنها به مدت 12 تا 24 ساعت پس از ر‌ها شدن از تخمدان می‌تواند بارور شود اما با کمک مخاط دهانه رحم اسپرم می‌تواند تا ۵ روز در دستگاه تناسلی زن زنده بماند. از آنجایی که تعیین لحظه دقیق تخمک‌گذاری تقریباً غیرممکن است اما داشتن رابطه جنسی قبل از تخمک‌گذاری می‌تواند با آماده کردن اسپرم و انتظار برای تخمک به افزایش شانس باروری شما کمک کند.

مقدار مخاط دهانه رحم:

تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین روز برای مقاربت جنسی روزی است که متوجه بارورترین مخاط دهانه رحم شوید. مخاط بارور دهانه رحم ترشحات واژنی بوده که شبیه سفیده تخم مرغ خام است. این نوع ترشحات که شفاف، کشدار و لغزنده می‌باشند سالم و طبیعی هستند و معمولاً در روز‌های قبل از تخمک‌گذاری ظاهر می‌شوند. هنگامی که بدانید باید به دنبال چه چیزی باشید تشخیص آن نسبتاً آسان است. مخاط دهانه رحم حرکت اسپرم را بهبود می‌بخشد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در رحم زنده بمانند. هر چه تعداد اسپرم‌های بیشتری زنده بمانند و به لوله‌های فالوپ شما بروند و با تخمک یا تخمک‌هایی که در طی تخمک‌گذاری آزاد می‌شوند برخورد کنند شانس بارداری هم بالا خواهد رفت.

بررسی تخمک‌گذاری:

شما می‌توانید تخمک‌گذاری را بر اساس تقویم پیگیری کنید و برخی از ابزار‌ها از تغییرات فیزیولوژیکی مانند دمای بدن، مخاط دهانه رحم یا سطح هورمون برای ردیابی علائم تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند. در اینجا چند روش وجود دارد که ممکن است در نظر بگیرید:

1- استفاده از تست‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری:

تست‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری بسیار شبیه تست‌های بارداری عمل می‌کنند با این تفاوت که به شما می‌گویند چه زمانی احتمال تخمک‌گذاری دارید. آن‌ها به صورت نوار‌های تست یا نوار‌های آزمایشی هستند که با ادرار شما واکنش نشان می‌دهند. برای استفاده از این‌ها می‌توانید در ظرفی ادرار کنید و سپس نوار تست را در ادرار جمع‌آوری شده فرو کنید. شما نتیجه خود را بر اساس تغییرات رنگ یا خواندن دیجیتال دریافت خواهید کرد. هورمون لوتئین کننده درست قبل از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد بنابراین وقتی آزمایش مثبت می‌شود این نشان می‌دهد که بدن شما در تلاش است تا تخمک را از تخمدان آزاد کند و احتمالاً بهترین زمان برای باردار شدن است.

2- تشخیص بالا و پایین بودن دمای بدن:

نمودار دمای پایه بدن مستلزم اندازه‌گیری دمای بدن شما هر روز صبح قبل از بیدار شدن است. دمای پایه بدن شما در حالت استراحت کامل بوده و سطح هورمون شما بر این دما تاثیر می‌گذارد. هورمون پروژسترون دمای بدن شما را بالا می‌برد. پروژسترون پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد بنابراین زمانی که دمای پایه بدن شما افزایش می‌یابد و حداقل برای چند روز بالا باقی می‌ماند به این معنی است که احتمالاً درست قبل از اینکه افزایش دما را مشاهده کرده باشید تخمک‌گذاری کرده‌اید.

3- بررسی مخاط دهانه رحم:

هنگام بررسی مخاط دهانه رحم ترشحات واژن خود را زیر نظر داشته باشید. ترشحات واژن شما در طول چرخه تغییر می‌کند و هنگامی که به تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوید حالت کشدار پیدا خواهند کرد. وقتی شبیه سفیده تخم مرغ خام هستند احتمالاً در بارورترین زمان ماه خود هستید.

4-  استفاده از آزمایش بزاق:

آزمایش سرخس بزاق یک آزمایش خانگی است که از میکروسکوپ برای بررسی نمونه بزاق استفاده می‌کند. تست سرخس می‌تواند برای برخی از افرادی که تخمک‌گذاری دارند مفید باشد. الگوی سرخس که در زیر میکروسکوپ شبیه سرما به نظر می‌رسد نیز می‌تواند نشانه‌ای از تخمک‌گذاری باشد.

5- استفاده از اپلیکیشن‌های باروری:

اپلیکیشن‌های آنلاین زیادی وجود دارند که چرخه تخمک‌گذاری را ردیابی می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها دقیق‌تر از شما می‌خواهد دمای پایه بدن یا تغییرات مخاط دهانه رحم خود را وارد و بارورترین روز‌های خود را مشخص کنید. شما باید زمانی که پریود می‌شوید وارد کنید تا برنامه چرخه شما را ثبت و به شما بگوید چه زمانی احتمال تخمک‌گذاری وجود دارید.

6- داشتن رابطه جنسی بیشتر:

اینکه چند وقت یکبار باید رابطه جنسی داشته باشید به ترجیح شخصی شما به عنوان یک زوج و اینکه آیا مشکلات ناباروری مردانه مانند مشکلات تعداد اسپرم وجود دارد یا خیر بستگی دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که بیش از یک بار در روز رابطه جنسی نداشته باشید. ممکن است به نظر برسد که رابطه جنسی بیشتر شانس بارداری را افزایش می‌دهد اما در واقع داشتن رابطه جنسی زیاد ممکن است تعداد اسپرم‌های سالم را کاهش دهد.

در طول ماه چند بار رابطه جنسی داشته باشیم؟

اگر زمان‌بندی رابطه جنسی برای تخمک‌گذاری باعث اضطراب می‌شود می‌توانید به جای آن فقط به رابطه جنسی منظم تکیه کنید. در این موارد کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که هر هفته و تقریباً یک روز در میان به خصوص در اواسط چرخه رابطه جنسی داشته باشید. با پیروی از این برنامه شما باید حداقل یک بار در طول دوره باروری خود رابطه جنسی داشته باشید. سعی کنید حداقل سه تا چهار بار در هفته در طول چرخه خود رابطه جنسی داشته باشید. یک نظریه وجود دارد که می‌گوید منی ممکن است برای رشد جنین مفید باشد. این به این معنی است که رابطه جنسی پس از تخمک‌گذاری و بعد از اینکه در واقع باردار شدید ممکن است به بارداری شما کمک کند.

آیا با وجود اسپرم‌های کم امکان بارداری وجود دارد؟

اگر تعداد اسپرم‌ها در مرز نرمال یا در سمت پایین باش توصیه کلی این است که یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید. به عنوان مثال اگر روز دوشنبه اولین نتیجه آزمایش تخمک‌گذاری مثبت را دریافت کردید یا مخاط دهانه رحم بارور را مشاهده کردید باید روز دوشنبه رابطه جنسی داشته باشید و دوباره چهارشنبه و جمعه رابطه جنسی داشته باشید. روزی که بین آن‌ها قرار می‌گیرد به تأمین مجدد ذخایر اسپرم کمک می‌کند و احتمالاً شانس بارداری شما را افزایش می‌دهد. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید استفاده از روان‌کننده است و بهتر هنگام خرید به نوع و مواد داخلی آن توجه کنید تا آسیبی به اسپرم‌ها وارد نشود.

نتیجه‌گیری:

درست است که اگر در دوران باروری خود رابطه جنسی داشته باشید احتمال بارداری وجود دارد اما این نیز درست است که اگر شما و همسرتان سالم باشید و در تمام ماه به طور مکرر رابطه جنسی داشته باشید احتمالاً باردار خواهید شد. اگر بعد از یک سال تلاش باردار نشدید حتماً به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

پاسخ دهید